torsdag 29 februari 2024

Hett i hyllan #446

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Vi är fortfarande i början av januari 2021.
Förra veckan nämnde jag ju att jag köpte två e-böcker den här dagen, båda två av Sara Lövestam, och den andra är Finns det hjärterum.

Detta är då fjärde och sista delen om den hemlösa Kouplan, som försöker försörja sig som privatdetektiv. Jag har ju läst de två första delarna och de har varit riktigt bra. Dessutom väldigt snabblästa. Jag borde verkligen ta tag i den här serien. Eftersom det här ju är en serie och det bara finns fyra delar, varav jag bara har två olästa, så skulle den kunna vara något för min Finish That Series-utmaning.

Så här står det på baksidan:
Kouplan vill aldrig mer tänka på livet han en gång levde. Han har sitt uppehållstillstånd nu, och detektivuppdragen har bytts ut mot praktik på Farsta bibliotek. Jo, en sak lämnar fortfarande inte hans tankar: Vad har hänt hans bror?

I Uppsala vaknar Victor Holmberg kallsvettig om nätterna. Hans förflutna släpper honom inte. Just när han trodde att det fruktansvärda var bakom honom, kommer de igen med förnyad kraft. Männen som aldrig slutar söka.

I en trea i Hagsätra bor fem afghaner, tre afrikaner och två östeuropéer. För femton kronor i timmen städar de, lagar mat och serverar, duckar för gränspoliser och chefers chefer. När en av dem mördas är det som om det aldrig har hänt.

I sökandet efter sin bror befinner sig Kouplan plötsligt i sitt sista detektivuppdrag, och tvingas möta skuggorna igen. Kanske har de aldrig lämnat honom.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

10 kommentarer:

  1. Idag har jag också en deckare i mitt hettihyllaninlägg. Men ingen kan väl påstå att jag hänger med i dagens deckarutgivning.
    http://mosstanten.se/2024/02/29/hett-i-hyllan-242-dying-fall/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju omöjligt att hänga med i allt som ges ut. Oavsett genre.

      Radera
  2. Så många olästa deckare det finns... https://lottensbokblogg.wordpress.com/2024/02/29/hett-i-hyllan-385/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man hinner inte ens med de bättre.

      Radera
  3. Har inte läst något av den författaren. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2024/02/hett-i-hyllan-vecka-9-446.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag har läst på tok för lite av henne.

      Radera
  4. Jag älskar Sara Lövestam och har läst och gillat den här serien! https://bokdivisionen.se/2024/02/29/hett-i-hyllan-dolda-gudar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tre böcker tror jag att jag har läst av henne och jag har gillat allihop. Någon gång så vill jag läsa hennes grammatikböcker också. Tror de passar mig.

      Radera
  5. Jag hade också en deckare denna vecka
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2024/02/hett-i-hyllan-vecka-9-2024.html

    SvaraRadera