torsdag 8 februari 2024

Hett i hyllan #443

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Näst sista olästa julklappen från 2020.
Trots att jag ju inte hade läst första delen i den här serien (som jag fick när jag fyllde år ett halvår tidigare) så önskade jag mig Mordkonsulten av Elly Griffiths i julklapp.

För mig är ju Elly Griffiths ett säkert kort, jag har ännu inte läst någon dålig bok av henne. Visserligen är samtliga jag har läst en annan serie, men jag är ganska säker på att det inte spelar någon som helst roll. Det har hittills kommit tre delar i serien om Harbinder Kaur och alla tre är översatta. Det ser ut som att det kommer en fjärde bok, på engelska då, nu i dagarna. Jag får nog snart börja läsa de här böckerna, så jag inte kommer för långt efter.

Så här står det på baksidan:
När den nittioåriga Peggy Smith hittas död i sitt hem ser polisinspektör Harbinder Kaur till en början inga skäl till misstankar. Peggys hemhjälp, Natalka, redogör för vad som tycks ha varit en naturlig död.

Men det ska snart förändras. Det visar sig att Peggy ljugit om sina hjärtproblem och att hon varit övertygad om att någon förföljde henne. Att hon sedan länge, i hemlighet, agerat "mordkonsult" åt ett antal kända kriminalförfattare, och därför visste mer om mord än vad som är sunt.

När Natalka städar ur Peggys lägenhet blir hon hotad till livet av en maskerad, beväpnad inkräktare. Och Harbinder Kaur börjar tänka att det kanske inte existerar något sådant som ettdödsfall fritt från misstankar, trots allt ...
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

12 kommentarer:

  1. Elly Griffiths är en deckarförfattare som jag faktiskt har läst några böcker av. Trevlig och bra läsning. Men de tillhör den andra serien.
    http://mosstanten.se/2024/02/08/hett-i-hyllan-239-pascual-duartes-familj/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att den här serien inte liknar den om Ruth Galloway, men säker är jag ju inte.

      Radera
  2. Har bara läst en bok a den författaren och fastnade tyvärr int för den serien. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2024/02/hett-i-hyllan-vecka-6-443.html

    SvaraRadera
  3. Jag har läst första delen i den här serien och gillade den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Jag ser fram emot att börja läsa serien, men först vill jag bli klar med Ruth.

      Radera
  4. Har läst första delen i serien, och du har rätt den skiljer sig lite från den med Ruth, men det är inte dåligt så jag har tänkt läsa vidare i serien. Ligger lite efter med alla böckerna av hennes böcker dock.
    Min finns här
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2024/02/hett-i-hyllan-vecka-6-2024.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara sista delen om Ruth kvar och den hoppas jag att få läst ganska snart. Sedan kan jag ge mig på den här serien.

      Radera
  5. Jag har läst den första, och den här fick jag ju nu i januari till födelsedagen. Förhoppningsvis blir den inte liggande. https://lottensbokblogg.wordpress.com/2024/02/08/hett-i-hyllan-382/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju som att du gillade i alla fall, men om jag inte minns fel så är du inte så förtjust i hennes böcker om Ruth Galloway. Det är ju jag ...

      Radera
  6. Jag älskar ju Ruth och har fortfarande sista boken kvar där (köar på bibblan). Jag vill jättegärna läsa dessa också men inte heller jag har börjat än! https://bokdivisionen.se/2024/02/08/hett-i-hyllan-bunny/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också bara sista boken om Ruth kvar. Det ska bli både spännande och sorgligt att läsa den.

      Radera