fredag 1 mars 2024

Månadsbokslut februari 2024

Antal lästa böcker i februari 2024: 7

07. De blindas rike av Louise Penny
08. Blod säljer av Stephen King
09. Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Ann Shaffer
10. Döda lejon av Mick Herron
11. Mittvatten av Arne Dahl
12. Mannen som läste högt på 06.27-tåget av Jean-Paul Didierlaurent
13. Botanikern M W Craven

Sidor
Totalt lästa2666
Genomsnitt/dag91
Genomsnitt/bok380

Fördelning på antal sidor
1-99:0
100-199:0
200-299:1
300-399:3
400-499:2
500-599:1
600-699:0
700-799:0
800-899:0
900-999:0
1000-1099:0
1100-1199:0
1200-1299:0

Betygsfördelning
1:0
1,5:0
2:0
2,5:0
3:0
3,5:1
4:6
4,5:0
5:0

Snittbetyg: 3,92

Serier
Ingående i serie: 4
Påbörjade serier:0
Avslutade serier:
(läst senast utgivna/översatta)
3

Genre
Drama: 0
Fantasy:0
Feelgood:2
Humor:0
Kriminalroman:3
Romance:0
Science fiction:0
Skräck:1
Thriller:1

Utmaningar
Boktolvan: 1(2/12)
Finish That Series:2(4/18)
Hyllvärmare:4(8/42)
Vi möts igen:0(1/6)

Författare
Olika författare: 7
Ej läst tidigare:2

Kvinnor: 2
Män:5
Duo:0

Format
Danskt band/Häftad/Storpocket: 0
E-bok:0
Inbunden/Kartonnage:6
Ljudbok:0
Pocket:1

Språk
Originalspråk (svenska): 1
Originalspråk (engelska):0

Källa
Biblioteksböcker/e-lib: 0
Egen hylla/läsplatta:7
Streamingtjänst:0

Recensionsexemplar: 0

In/ut
Antal nykomna böcker: 7
Antal bortskänkta böcker:0

Månadens nominerade
Månadens bästa: Botanikern av M W Craven
Månadens överraskning: Mannen som läste högt på 06.27-tåget av Jean-Paul Didierlaurent
Månadens besvikelse: -
Månadens roligaste: Mannen som läste högt på 06.27-tåget av Jean-Paul Didierlaurent
Månadens mysigaste: Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Ann Shaffer
Månadens otäckaste: Botanikern av M W Craven

Kommentar:
Om januari var en usel läsmånad (i kvantitet) så blev februari desto bättre (både kvantitet och kvalitet). En läsretreat över en långhelg och en sjukskrivning i en vecka gjorde underverk. Det kunde ha blivit ännu bättre om jag, i stället för att tjuvstarta mars-läsningen med en tegelsten, hade valt att läsa ut en tunnare bok de dagar som var kvar i februari. Sju böcker var det längesedan jag läste under en månad, känns det som. Betygssnittet blev även det nästan osannolikt högt, 3,92.

Fyra av böckerna (Craven, Dahl, Herron, Penny) ingår i olika serier. Ingen av dem är första delen i sin, men hela tre (Craven, Herron, Penny) är den senast översatta. Två (Dahl, Herro) av böckerna ingår i min Finish That Series-utmaning. En Boktolva (Shaffer) blev det också. Så här långt går det enligt plan eller bättre i mina utmaningar.

Hyllvärmarläsningen, 10% av samtliga hyllvärmare jag har, går också bra. Jag ligger en aning före där. Det enda som har gått dåligt är läsningen av recensionsexemplar. Inte ett enda läste jag i februari.

I februari är det ju bokrea och det blev sex stycken köpta. Tack och lov så förbokade jag, för någon bokhandel har jag inte lyckats ta mig till. Dessutom fick jag en bok av snälla Lotten på läsretreaten i början av månaden. Inga böcker flyttade ut, så nettoresultatet blev +7. Just nu ser det inte så ljust ut för 2024, vad gäller inflödet.

Om månadens bästa: Sex böcker fick en fyra i betyg, vilket gjorde det svårt att välja den bästa. Botanikern vann tack vare spänningsnivån.
Om månadens överraskning: Franskt brukar inte passa mig så Mannen som läste högt på 06.27-tåget blev en mycket positiv överraskning.
Om månadens besvikelse: Omöjligt att vara besviken när betygen är så höga.
Om månadens roligaste: Mannen som läste högt på 06.27-tåget var den som fick mig att le mest.
Om månadens mysigaste: Trots elände så var Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap definitivt den mysigaste.
Om månadens otäckaste: Botanikern är så sjukt otäck.

2 kommentarer:

  1. Intressant att Craven hamnade över Penney. Ser ut som en bra läsmånad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nästan så att jag själv blev förvånad, men Pennys bok var inte riktigt lika bra som de andra i serien. Tycker jag.

      Radera