tisdag 5 mars 2024

Tisdagstrion: Kvist eller gren i författarens efternamn

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Kvist eller gren i författarens efternamn

Jag hade förvånansvärt få av dessa, men tillräckligt många. Och det blev varianter av kvist.

1. Helena Dahlgren är ett namn som jag la märke till för många år sedan, eftersom hon (på den tiden) skrev skräck. Det dröjde väldigt länge innan jag läste något av henne och då var det något helt annat än skräck jag provade på. Det nya livet är väl historisk romance, om man ska kalla det för något. Bra var den i alla fall. Sedan dess har det faktiskt blivit en skräcknovell också.

2. Håkan Axlander Sundquist har skrivit en del ihop med en annan författare, men han måste ju räknas ändå. Hela trilogin som börjar med Kråkflickan är riktigt bra. Rå och brutal och hemsk.

3. Sist, men inte minst, har vi ju favoriten bland kvistarna, John Ajvide Lindqvist. Han är som en svensk motsvarighet till Stephen King, vilket betyder att han skriver om vanliga människor i ovanliga situationer. Människohamn är den jag har tyckt mest om.

24 kommentarer:

  1. Har läst alla i din trio.

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Och jag borde fortsätta läsa den här serien.

      Radera
  3. Åh juste, böckerna om Ellen! Jag har läst några, tills de bytte författare tror jag. Kanske måste ta tag i det igen. :)
    Min trio:
    https://boksuddis.wordpress.com/2024/03/05/tisdagstrion-kvist-eller-gren-i-forfattarens-efternamn/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst den första delen, men vill gärna fortsätta.

      Radera
  4. Tre böcker som jag inte har läst. John Ajvide Lindqvist alltså. Jag undrar just vad det är för hinder som har gjort att jag hittills inte har läst en enda bok av honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker ju att han är Sveriges svar på Stephen King 🙂

      Radera
  5. Jag har läst både Helena Dahlgrens bok och John Ajvide Lindqvists bok!

    SvaraRadera
  6. Känner till böckerna men har inte läst dem. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att hinna med alla böcker.

      Radera
  7. Tre böcker jag inte läst - är lite tveksam till John A L.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst gillar du King? Då borde du även gilla Sveriges svar på King 🙂

      Radera
  8. Kråkflickan har jag läst det var en bra serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otroligt brutal, minns jag det som, men bra.

      Radera
  9. Kråkflickan blir jag nyfiken på!
    Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt längesedan jag läste den, men jag minns den som otroligt rå. Om man inte har problem med det så är den jättebra.

      Radera
  10. Serien som börjar med Kråkflickan har jag läst och håller med dig, den är verkligen rå, brutal och hemsk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns lite som att den var den första som var så rå och brutal. Nu är ju många det.

      Radera
  11. Jag gillade också Människohamn! Är lite osäker på vilken bok jag skulle välja av Ajvide Lindqvist om jag bara fick välja en - men Människohamn ligger bra till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så mycket som var läskigt i Människohamn, så många vardagliga saker.

      Radera
  12. Ja, Människohamn var inte så dum. En av de bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog gillat i stort sett allt jag har läst av honom 🙂

      Radera