söndag 10 mars 2024

Smakebit på søndag: Ragga som du shoppar av Lin Jansson

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Helgen har spenderats i Göteborg, min favoritstad alla kategorier. Familj träffades, mamma gratulerades och restaurangmat åts. En bra helg.

Jag har läst för snabbt och mycket (om det nu finns något sådant) så jag fick välja en ny bok inför Göteborgsresan. Då föll blicken på en bok som legat på min lista på Storytel i många år nu. Ragga som du shoppar av Lin Jansson. Eftersom jag tyckte att tågresan kanske kunde förgyllas av lite göteborgska i öronen så lyssnade jag och jag kan verkligen rekommendera att man gör det. Clara Henry som uppläsare gör allt ännu roligare. Hon har en underbar tajming. Trots att jag faktiskt läste ut den igår så blir smakebiten från den.

Min smakebit är från sida 317-318 i e-boken:
Friluftsliv & Fritid. En ful mammas ännu fulare unge har stått och och studsat med en boll i tio minuter precis bredvid Lukas "Var vänlig lek inte med bollarna"-skylt. Med huvudet värkande av en irritation som ökar varje gång bollen träffar golvet går jag fram och ber så artigt jag kan mamman at kontrollera sin avkomma. Mamman vill ha en förklaring till varför avkomman inte får studsa bollen. Taktfull som jag är berättar jag inte att studsandet får oss i personalen att vilja strypa avkomman och ge den till Hannibal Lecter. I stället lägger jag fram de mer politiskt korrekta argumenten om att bollarna blir smutsiga och att det har hänt att folk råkat välta ner glasögonen på hyllan bredvid med studsandet.
    "Jaha, men hun kunde ju inte veta det vad som stod på skylten", säger mamma irriterat, "hon kan ju inte läsa."
    "Okej, och hon har ärvt det från dig eller?"

16 kommentarer:

  1. Haha - strålande replik där! Göteborg blir ju mer och mer en favorit hos mig av flera skäl ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är full av liknande repliker 🙂 Jag kan verkligen rekommendera denna!

      Radera
  2. Den har jag sett lite då och då, låter som en kul bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vansinnigt rolig, med ett stråk av svärta också.

      Radera
  3. min favoritstad också, gillade Lin Janssons bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Göteborg är bäst, eller hur 🙂

      Radera
  4. kan täbnka mig att den passar tt lyssnas på. med rätt inläsare, förstås. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar ju Clara Henry och hon gjorde det helt fantastiskt bra. Passade utmärkt med göteborgskan också.

      Radera
  5. Väldigt bra svarat där och roligt! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar att fler vågade svara så där 🙂

      Radera
  6. Här var det ingen som blev svarslös, snabba repliker! Tack för leendet du bringade mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var lite jobbigt att lyssna på den på tåget för det blev en del frustande 😁

      Radera
  7. Jag kan tycka att jag läst för snabbt och för mycket när jag har för många släpande recensioner att skriva! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ju ofta så att recensionerna släpar när man läser "för mycket", men den här gången har jag fått undan dem också 🙂

      Radera