tisdag 19 mars 2024

Tisdagstrion: Öron, näsa eller mun

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Öron, näsa eller mun (i handling, titel eller på omslag)

Men fy, vad svårt det här var. Jag började nästan direkt utgå från omslag, som verkade enklast och visst, jag hittade en och annan näsa, men inte ett enda öra. Däremot så hittade jag massor av munnar. Och så såg jag ett tema.

1. Hajen av Peter Benchley är nog faktiskt en av de där böckerna som är bättre som film. Jag tror inte att den behöver någon närmare presentation.

2. Hennes iskalla ögon av Carin Gerhardsen är sjätte delen i Hammarbyserien, som är en ovanligt bra deckarserie.

3. Cujo av Stephen King kan även den vara ett fall av filmen är bättre än boken. Filmen skrämde i alla fall livet ur mig och jag lovade mig själv att aldrig se om den. Ett löfte jag inte höll, men det tog runt 30 år innan jag gjorde det. I boken finns också mitt favoritcitat: "Om livet ger dig citroner, gör lemonad!" Något som inte alltid är så lätt att leva efter, men man kan ju försöka.

27 kommentarer:

  1. såg Hajen ganska nyligen i svt, riktigt bra, passar bra i trion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den första Hajen är en riktigt bra film!

      Radera
  2. Ordentliga gap här hos dig idag. Jag har inte läst någon och det vågar jag kanske aldrig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cujo och Hajen är läskiga böcker, men Hennes iskalla ögon är en "vanlig" deckare.

      Radera
  3. Klart lämpliga bokomslag en tisdag som denna! (och by the way - jag såg att citronerna var ovanligt billiga i går, ifall du vill göra lite lemonad eller kanske marmelad ... :-D)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här kan man snacka munnar 😁 Jag gillar citroner, men dricker inte lemonad och äter inte marmelad. I andra former är de goda i alla fall.

      Radera
  4. Visste inte att Hajen baserades på en bok. Cujo vill jag läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. /Maria Bokologen

      Radera
    2. Nästan alla bra filmer bygger på en bok, verkar det som 🤔

      Radera
  5. Hajen har kommit igen i flera olika av mina kanaler men jag har inte haft lust att se om den. Cujo började jag läsa för en herrans massa år sen, men King och jag kommer inte riktigt överens så den slutade jag efter några sidor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett Hajen många gånger, men ibland funderar jag över varför jag utsätter mig för det. Den är på riktigt läskig.

      Radera
  6. hemska käftar! de flesta har svarat på ögon också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte de passade bra som munnar 🙂

      Radera
  7. Ja det var knepigt! Jag har läst två av böckerna och sett Hajen som film.
    Om jag hade nämnt tre böcker på temat hade jag kanske skrivit I detta tecken av Joanne Greenberg (handlar om döva), Satanskäftarna av Mons Kallentoft och Pinocchio av Carlo Collodi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pinocchio är ju en fiffig lösning 🙂

      Radera
  8. Hammarbyserien var hur bra som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas hon skriver fler böcker.

      Radera
  9. Hu ja, vilka läskiga framsidor! Hammarbyserien gillade jag. Gillade också att hon vågade avsluta en serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog svårt det där att avsluta en serie i tid, men jag önskar hon kunde skriva fler böcker. Inte i serien, utan bara böcker.

      Radera
  10. Hajen har jag sett som film och Gerhardsens serie har jag läst några från.

    SvaraRadera
  11. Så snyggt! Gillar verkligen dina gap!

    SvaraRadera
  12. Hajen har jag bara sett filmen. Cujo såklart både bok och film, fast det var länge sedan, numera vill jag inte se film där det är djur som far illa eller lider av något. Gäller tyvärr även böcker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cujo är faktiskt något av det hemskaste jag har sett/läst. Förmodligen kommer jag aldrig att se/läsa den igen.

      Radera