torsdag 7 mars 2024

Hett i hyllan #447

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Det blir ett litet kliv till slutet av januari 2021.
Striden om Dimön av Mariette Lindstein är femte delen i serien som numera verkar heta Dimön, men som hette Via Terra när de första böckerna kom.

Precis som förra delen i serien så fick jag även denna av författaren själv, denna fantastiska och extremt snälla människa. Det har nu kommit totalt sju delar i serien, men jag har inga fler efter denna. Jag har fortfarande bara läst den första delen, nu i höstas faktiskt. När jag ska ge mig på de resterande är något jag inte ens har börjat fundera på än. Just sekter är så otroligt läskigt så samtidigt som det lockar så tar det emot också.

Så här står det på baksidan:
Den unga journalisten Julia Frisk har precis återhämtat sig från ett dramatiskt jobbuppdrag på Dimön. Hon har lovat sig själv, och många andra, att aldrig träffa sektledaren Franz Oswald igen. Men så, på grund av ett olyckligt sammanträffade, får Julia och Franz en gemensam fiende. Samfundet kallar sig Ursprungsevangelisterna, ett religiöst brödraskap som använder ortodoxa, grymma metoder för att uppfostra sina döttrar.

När Julia börjar gräva i dess förflutna öppnar hon ett ormbo av besatthet, svek och outsäglig ondska, och blir deras måltavla. För att gå till botten med Ursprungsevangelisterna behöver hon någon som förstår hur de tänker, någon lika samvetslös som dem. Men vågar Julia riskera att än en gång dras in i Franz Oswalds nät?
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

8 kommentarer:

  1. Usch så otäckt! Undrar om jag skulle klara av att läsa den.
    http://mosstanten.se/2024/03/07/hett-i-hyllan-243-medicinska-memoarer/

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst någon av Dimön-böckerna, men har istället läst en av författaren fristående böcker. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2024/03/hett-i-hyllan-vecka-10-447.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste inte ens att hon skrivit några fristående, men jag har läst en annan serie av henne.

      Radera
  3. Obehagligt med sekter ja. https://lottensbokblogg.wordpress.com/2024/03/07/hett-i-hyllan-386/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bättre att uppleva dem genom böcker än i verkligheten.

      Radera
  4. Jag har läst de tidigare delarna i serien, men inte denna.
    Min bok finns här
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2024/03/hett-i-hyllan-vecka-10-2024.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ligger lite längre efter, tyvärr.

      Radera