torsdag 21 mars 2024

Hett i hyllan #449

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Den andra boken från bokrean 2021 ...
Vargasommar av Hans Rosenfeldt tyckte jag att alla läste när den kom. Utom jag.

Jag har ju läst ganska många böcker av Hans Rosenfeldt, men då i en duo tillsammans med Michael Hjorth. De har varit väldigt bra och egentligen så var det nog ingen tvekan om att jag ville ha den här boken. Jag lyckades i alla fall hejda mig till bokrean. Om jag inte minns alldeles fel så är det meningen att detta ska vara första delen i en serie. Så vitt jag kan se så har det inte kommit fler delar än. Nu är ju planen att åka norrut på semestern, men jag undrar jag hur många böcker jag hinner med för den planeringen är egentligen redan fulltecknad.

Så här står det på baksidan:
En död varg. En blodig gänguppgörelse. En kvinnlig lönnmördare. På ett par dygn vänds tillvaron upp och ner i Haparanda och polisen Hannah Wester förstår att detta inte blir en sommar som alla andra.

En varg hittas med rester av en människa i magen. Den avlidne tycks ha överlevt en blodig massaker i Finland. Hur och varför hamnade han i skogen utanför Haparanda? Polisen måste vända på alla stenar för att ta reda på vad som hänt. Tiden är knapp, det finns andra som är minst lika intresserade. Som ryska Katja.

Plötsligt blir den lilla gränsstaden platsen för en kedja av brutala händelser som är värre än något Hannah Wester och de andra vid Haparandapolisen kunnat föreställa sig.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

8 kommentarer:

  1. Blodigt värre i Haparanda. Det är nog inget för mig är jag rädd.
    http://mosstanten.se/2024/03/21/hett-i-hyllan-245-dikter-av-paavo-haavikko/

    SvaraRadera
  2. Minns snacket men har inte läst https://lottensbokblogg.wordpress.com/2024/03/21/hett-i-hyllan-388/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstod det som att det skulle bli en serie, men det har ännu inte kommit någon andra del.

      Radera
  3. Har läst annat av Rosenfeldt och gillat så den där låter intressant!. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2024/03/hett-i-hyllan-vecka-12-449.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får se om jag kan klämma in även den på resan norrut i sommar.

      Radera
  4. En författare jag tänkt läsa men aldrig gjort.
    Denna låter intressant.
    Min finns här
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2024/03/hett-i-hyllan-vecka-12-2024.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böckerna han har skrivit med Michael Hjorth är i alla fall bra.

      Radera