söndag 24 mars 2024

Smakebit på søndag: Rakbladstårar

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Veckan som gått har varit bra, jag har äntligen fått ägna mig åt de arbetsuppgifter som jag vill/kan/ska göra. Både sommarsemester och höstsemester är bokade och klara. Och nu kommer det en kort vecka, jag ser det som 3,5 dagar, för jag tänker sluta tidigare på torsdag. Till och med vädret har varit bra.

Rakbladstårar är den andra boken jag läser av S A Cosby. Den första, Asfaltsland, var fantastisk. Denna är än så länge bra, men inte fantastisk. Brutalt och rått är det, och rasistiskt och homofobiskt. Vi befinner oss i amerikanska Södern.

Min smakebit är från sida 190:
    "Jag vet att din gorilla siktar på mig, men tro mig när jag säger att vi är två som kommer att dö om du inte lämnar över kniven", sa Buddy Lee. Hans röst var uttryckslös på ett sätt som Ike aldrig hade hört. Han förstod att Buddy Lee var fullt beredd att dö för den kniven. Livvakten måste också ha hört det, för han tog upp den ur fickan och slängde den till Ike. Ike slängde i sin tur in den i bilen.
    "Jag behåller din pistol", sa Buddy Lee.
    Båda två satte sig i lastbilen. Buddy Lee startade den och trampade gasen i botten. Säkerhetsvakten undgick med en hårsmån att bli överkörd.

16 kommentarer:

  1. okänd bok för mig. måste ha vrit en värdefull kniv. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pengamässigt var nog inte kniven värd speciellt mycket, men han hade fått den av sin far.

      Radera
  2. Låter som en bra vecka! Läste ju Asfaltland och tyckte den var på gränsen vad gäller brutalitet. Får se vad jag tycker om denna, den står oläst i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna är nog minst lika brutal, men jag tycker inte den är lika bra.

      Radera
  3. Jag har tyckt om allt jag läst av författaren. Vissa böcker mer än andra dock.
    Visst är det skönt med kortvecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner nog att jag tyckte mer om Asfaltsland än denna.

      Radera
  4. påskveckor är bra, bra författare, gillar inte titlar med rakblad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är onekligen speciell. Titlar med rakblad har jag inget emot alls.

      Radera
  5. Är det en deckarförfattare eller är det sf? Rått och blodigt är jag inte så sugen på nu, tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ingen egentlig deckare, men spänningsgenren hör den hemma i. Jag får lite känslan av att böckerna beskriver faktiska förhållanden i amerikanska södern.

      Radera
  6. Har svårt för när det är alltför brutalt och rått. Rakbladstårar lät vasst på kinden. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är många vassa tårar här.

      Radera
  7. Känner igen författarnamnet men är osäker på om jag läst något av hen. Den låter som en bok som jag skulle gilla. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är en väldigt bra författare.

      Radera
  8. S.A. Cosby finns med i min boktolva för 2024. Är det en serie eller fristående böcker? Vilken rekommenderar du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge har han bara skrivit fristående böcker. Av de två jag har läst så har Asfaltsland varit bäst.

      Radera