söndag 3 mars 2024

Smakebit på søndag: Sanningen om fallet Harry Quebert

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Våren har definitivt kommit till Skåne, enligt uppgift så har en blåsippa hittats på Stenshuvud (nationalparken, alltså). Tranor har siktats och koltrastarna sjunger hela tiden. Det är egentligen bara vädret som inte riktigt hänger med, men det kommer väl.

Jag har äntligen kommit mig för att börja läsa tegelstenen Sanningen om fallet Harry Quebert. Så här långt är den bra. Jag hade ju tänkt se TV-serien efter att jag läst boken, men det verkar ha dröjt så länge att den den både har kommit och gått. Trist är det, men jag får väl hålla utkik efter den. Boken handlar väldigt mycket om skrivandets vedermödor och smakebiten är precis vad jag tycker. Tänk om alla bara fick skriva om det de känner till 😱

Min smakebit är från sida 473:
- Harry, hur bär man sig åt för att skildra känslor som man själv inte har upplevt?
    - Det är just det som är ditt jobb som författare. Att skriva betyder att man förmår känna mer intensivt än andra och sedan kan skildra det. Att skriva innebär att man visar något för läsarna som de ibland inte kan se. Om det bara var föräldralösa som berättade historier om föräldralösa skulle vi få problem. Det skulle ju betyda att du inte heller kan prata om en mor, en far, en hund eller en pilot, och inte heller om ryska revolutionen, för att du varken är mor, far, hund eller pilot och inte har upplevt ryska revolutionen. Du är bara Marcus Goldman. Och om alla författare bara var hänvisade till sig själva skulle litteraturen bli fasansfullt tråkig och helt marginaliserad. Man har rätt att prata om allt, Marcus, allt som berör oss. Och det finns ingen som kan döma oss för det. Vi är författare för att vi gör en sak som alla omkring oss kan göra, nämligen skriva, fast på ett annat sätt. Det är det som är hela knepet.

16 kommentarer:

  1. Ljusa fina dagar, fåglarna sjunger, blir lite nyfiken på denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är inte jätteljust, ens på dagarna. Det har varit så dimmigt att man inte sett med än kanske 50 meter.

      Radera
  2. Jag som kunde svära på att du redan hade läst den här! :)

    SvaraRadera
  3. Instämmer verkligen i smakbiten. Förstår inte "stormarna" när man skriver om någon med en annan bakgrund än en själv. Våren närmar sig här, men än så länge är det nog vinter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken oerhört tråkig och tragisk plats jorden skulle vara om författare bara fick skriva om det de kände till.

      Radera
  4. Jag hummar och nickar, för precis så är det ju som det står i smakbiten! Tack för den, ha en skön söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår egentligen inte hur man kan tycka på något annat sätt.

      Radera
  5. Tack för smakbiten! Hade helt glömt bort den boken och att jag ville lässa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har ju jag också gjort. Fram till nu 🙂

      Radera
  6. okänd bok för mig. men allt om läsande och skrivande är intressant. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En väldigt stor del av boken handlar om skrivande och så är där ju ett mord som ska klaras upp också.

      Radera
  7. Jag kände inte heller till den men håller exakt med Mrs Calloway att allt som handlar om läsande/skrivande automatiskt blir intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är riktigt bra, bara alldeles för lång. Men tråkig är den inte.

      Radera
  8. Jeg synes traner er så utrolig fine! Vi har en lokal fugl her som heter vipe (tror også den finnes i Sør-Sverige), som er den første fuglen som kommer tilbake om våren. Den har noen sett (ikke jeg), så da er det nok vår her og :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är spännande med fåglar 🙂 Vet inte vilken fågel som vipe är, men det borde ju vara något slags vipa och det finns många sorter. I höstas hade vi en stork utanför i en vecka eller så, han hade nog missat flytten, men det var roligt att se den.

      Radera