måndag 4 mars 2024

Film: Jag vill ha dig tillbaka (2022)

Titel: Jag vill ha dig tillbaka
Originaltitel: I want you back
Genre: Romantisk komedi
Regissör: Jason Orlay
Manus: Isaac Aptaker, Elizabeth Berger
Skådespelare: Charlie Day, Jenny Slate, Scott Eastwood, Gina Rodriguez, Manny Jacinto
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: USA
Längd: 117 min
Serie: -
Såg den på Amazon Prime Video 9 februari 2024





Handling
Peter och Emma trodde att deras livs största ögonblick väntade dem – äktenskap, barn och ett hem i förorten – tills att deras respektive partners dumpar dem. Livrädda att de har missat chansen till evig lycka bestämmer sig Peter och Emma för en galen plan i hopp om att vinna tillbaka sina ex. Det får med oväntade resultat.

Min kommentar
En film som legat länge på listan är Jag vill ha dig tillbaka. Kanske mest beroende på att den går på Amazon Prime Video, eftersom jag inte alltid hinner till den streamingtjänsten innan jag har bestämt mig för en film att se. Nu läste jag i någon recension att det var den bästa romcom vederbörande hade sett på länge och betyget på filmsajterna är hyfsat högt för den här typen av film, så jag kände att det kunde vara dags.

Det kan vara så att jag inte har sett den här historien någon gång tidigare, vilket ju skulle göra den till ny. Att gå ihop med en annan dumpad för att få tillbaka den som dumpat en är kanske så man skulle vilja göra, men man låter bli. För galen är man ju inte.

En romcom ska ju vara förutsägbar (eller brukar vara i alla fall) och det gäller även den här filmen. Humorn är lite för plump ibland, för mig, men lika ofta så är den rolig. Det är lite åt det grabbiga hållet, Inklusive flåshumorn.

Först när jag skulle skriva ihop det här inlägget upptäckte jag att jag har sett samtliga de fyra huvudpersonerna i en hel del annat, men jag kände inte igen någon av dem. Dock kändes han som spelar Noah så otroligt bekant. Det visar sig att det är Clint Eastwoods son och ja, han är väldigt lik sin far. De gjorde det bra allihop, tycker jag. Peter och Emma har bra kemi, alla utom de själva kan se det. Lite läskigt är det ändå att de som har absolut bäst kemi är Emma och den tolvårige Trevor. Inte alls på något sliskigt sätt, utan bara fint. Jag önskar att alla barn hade en sådan vuxen i sina liv.

Filmen är på tok för lång. Efter runt 1,5 timme (som borde vara maxlängd för en romcom) börjar jag ledsna och bli otålig. Det mesta gick på tomgång och vi kom liksom inte vidare. Det stod och stampade ett bra tag, men sedan utmynnade allt i det perfekta slutet. Jag gillar verkligen att filmen inte fortsätter och gör allt övertydligt. Det räckte så bra där.

Jag vill ha dig tillbaka är charmig och lite lagom underhållande. Mest får den mig faktiskt att vilja se Little shop of horrors igen.


Letterboxd hade den 3,2 i genomsnitt (beräknat på 53 616 betyg).
IMDb hade den 6,5 i genomsnitt (beräknat på 23k betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar