tisdag 26 mars 2024

Tisdagstrion: Klassiker av kvinnliga författare som jag läst eller vill läsa

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Klassiker av kvinnliga författare som jag läst eller vill läsa

Det är lite oklart för mig exakt vad en klassiker är och vem som egentligen bestämmer vad som är det. Därför blir det ju lite jobbigt att välja tre, men jag bestämde mig helt sonika för att gå efter den här sidan och välja tre av dem. Som jag har läst då.

1. Dödssynden av Lee Harper eller Att döda en härmtrast, som den också heter.

2. Vi har alltid bott på slottet av Shirley Jackson.

3. Anne Franks dagbok av Anne Frank.

22 kommentarer:

  1. har nog läst två av dessa, funderat på att läsa om Anne Frank.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste Anne Frank när jag, typ, liten, så den skulle man kanske läsa om nu.

      Radera
  2. Shirley Jacksons böcker gillar jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag har insett att det här med gotisk skräck inte är riktigt min grej 🤔

      Radera
  3. Jackson vet jag inget om tror jag, har inte läst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gotisk skräck, tror jag de kallas.

      Radera
  4. Heter Dödssynden Att döda en härmtrast nuförtiden? Den titeln kommer naturligtvis närmare originalets.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Översättarna förr hittade ofta på lite underliga titlar, tycker jag.

      Radera
  5. Både Dödssynden och Anne Franks dagbok har jag läst och älskat.

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. Det är nog ganska vanligt att man har läst de här tre.

      Radera
  7. Gillar alla i din trio. Skulle vilja läsa om Anne Franks dagbok / Maria bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om jag skulle läsa om någon så vore det Anne Franks dagbok.

      Radera
  8. Dödssynden har jag inte läst än

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att jag har läst den, men den var inte riktigt för mig.

      Radera
  9. Hos dig var det tre böcker som jag läst. Alla är läsvärda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tog de vanligaste jag hittade 🙂

      Radera
  10. Dessa tre har jag läst, minnesvärda alla tre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gissar att det är därför de är klassiker.

      Radera