måndag 17 juni 2024

Film: Nowhere (2023)

Titel: Nowhere
Originaltitel: Nowhere
Genre: Drama
Regissör: Albert Pintó
Manus: Indiana Lista, Ernest Riera, Miguel Ruz
Skådespelare: Anna Castillo, Tamar Novas, Tony Corvillo, Irina Bravo, Andrew McGurk
Utgivningsår: 2023
Produktionsland: Spanien
Längd: 109 min
Serie: -
Såg den på Netflix 17 maj 2024





Handling
Spanien har förvandlats till en diktatur och har infört någon sorts inte-nog-resurser-till-alla lag. Den innebär att alla barn, gravida och äldre utrotas. En ung gravid kvinna, Mia, flyr tillsammans med sin man. De skiljs åt och Mia hamnar ensam i en container ombord på ett lastfartyg. Efter en våldsam storm föder Mia barnet medan hon är vilse till sjöss, där hon måste kämpa för att överleva.

Min kommentar
Av någon anledning så dras jag till filmer som handlar om saker som skrämmer mig. När jag la märke till Nowhere på Netflix så la jag omedelbart till den på listan. Sedan har den legat där och mognat. Humöret ska ju helst vara rätt också. Till slut så stod alla stjärnor rätt för den.

Det är lite oklart hur hela situationen i Spanien uppstod och exakt vad den innebär, det får man inte riktigt veta tycker jag. För mig känns det som en kontraproduktiv insats att ta död på alla barn och gravida. Då självdör ju landet liksom. Nåja, det är inte det enda som är ologiskt i den här filmen.

Jag vill gärna tro att man hade varit så tålig och påhittig som Mia var. Det ska nog mycket till innan en människa ger upp och bara lägger sig ner för att dö. Nöden är verkligen uppfinningarnas moder. Det känns visserligen som lite märkliga ting att hitta i en container. Så udda att man förstår att allt ska komma till användning. Det är ändå kreativt och fiffigt att komma på hur man ska använda dem.

Som jag nämnde tidigare så finns det en del logiska underligheter. Till exempel att man har mottagning mitt ute på havet. För att inte tala om en mobil vars batteri tydligen är outtömligt, trots det som måste vara usel (obefintlig) mottagning. Vattnet borde ha varit så kallt att man inte har någon större chans att överleva en längre tid. Och jag tänker inte ens nämna hur liten sannolikheten är att en container, med massor av hål, inte bara lyckas hålla sig flytande utan faktiskt flyta åt rätt håll.

Filmen är lite för utdragen. Inte för att den blir tråkig, men det är väldigt många mörka (bokstavligen alltså) sekvenser som inte ger så mycket. Man kan eventuellt fundera på hur spännande det kan bli med en enda människa, men det finns ju en del filmer som har lyckats med det. Denna är faktiskt en av dem. Jag tycker att Anna Castillo som Mia är fantastisk. Slutet gör mig lite tårögd.

Nowhere är både vacker och hemsk. Den sammanfattande tanken är Vilken fasa! Och då tänker jag inte (enbart) på det fruktansvärda att vara instängd i en container mitt ute på havet. En av mina värsta mardrömmar är att man av olika anledningar blir åtskilda under en traumatisk händelse. Det skrämmer mig våldsamt mycket.


Letterboxd hade den 2,9 i genomsnitt (beräknat på 52 184 betyg).
IMDb hade den 6,3 i genomsnitt (beräknat på 36K betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkigTrovärdig
KlurigFörutsägbarMystisk
BerörandeOsannolikUnderhållande
Snyggt fotoRoligLångsam
RomantiskFör långFartfylld
SorgligFör kortLäskig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar