söndag 2 juni 2024

Smakebit på søndag: Koka björn

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Det har varit en jobbig vecka, mest för att jag inte riktigt har återhämtat mig efter förra helgen. Jag har varit gräsligt trött, men nu tror jag att det börjar rätta till sig. Den här helgen har vi inte haft något alls inplanerat. Nu blir det ju dessutom en av de där konstiga veckorna nu, med en helgdag mitt i. Och bara två veckor kvar till semestern.

Jag tjuvstartade med månadens norra Norden-tema, sista dagen i maj, och läser nu Koka björn av Mikael Niemi. Det är oklart vad jag förväntade mig, men detta är en helt annan bok än vad jag läst av Niemi tidigare. Eller kanske inte ändå. Den handlar ju om människor.

Min smakebit är från sida 148-149:
Fäboden vid Kentää låg grå och tyst. Ingen musik hördes här längre, endast råmanden från idisslande kor bortifrån skogen. I gräset låg en tömd butelj. Prosten lyfte den, hällde den sista droppen i handflatan och sniffade med en bister grimas. Han gick bort till lidret och kikade in. Inom mig kunde jag fortfarande höra stampet från ringdansen och trallandet från den spädvuxne sångaren och se Nils Gustafs eleganta danssteg. Och när jag slöt ögonen kunde jag fortfarande känna Marias midja under mina händer.

12 kommentarer:

  1. gillar Niemi, tog boken på bibliotekets utgallringshylla... men inte läst än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har de redan gallrat ut den? Den är ju inte så gammal.

      Radera
  2. oh, som jag gillade denna bok! Läste den för många år sedan, gav den en full femma i betyg! Tack för påminnelse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man. Det är väl i stort sett en deckare 😉

      Radera
  3. jag överraskade mig själv med att läsa den här boken och tyckte jättemycket om den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den inte i början, men nu tror jag att den liksom har vunnit över mig nu.

      Radera
  4. Jag har aldrig läst Niemi men har lyssnat till honom på bokmässan och det var intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är en historisk roman, kan man säga. Tror minsann den handlar om læstadianerna.

      Radera
  5. Trodde att jag hade läst den här men efter lite efterforskningar visar det sig att jag hade fel. Vill läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är bättre nu än vad jag trodde från början.

      Radera
  6. Den var väldigt omtalad ett tag, men det blev aldrig av att jag skaffade den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, trots att den var omtalad så hade jag ingen koll på vad den handlar om.

      Radera