söndag 16 juni 2024

Smakebit på søndag: Nattavaara

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Semester! Som jag har sett fram emot detta, det är nästan så att jag blir orolig för att jag har för höga förväntningar. Resan går norrut. Högt norrut. Nästan så långt man kan komma i Norden.

Nu blir det ju då bara böcker som utspelar sig längs vägen, kan man säga. Först ut på resan är Nattavaara av Thomas Engström och Margit Richert och den är första delen i en dystopi, efter att inte bara klimatkatastrofen har slagit till utan även pandemier och finanskriser har raserat samhället. Nattavaara kommer vi nog faktiskt att passera (en liten bit ifrån), inte i dag och inte heller i morgon, men på tisdag. Men då är nog boken utläst.

Min smakebit är från sida 257:
Ungen grät och skrek men till slut lyckades Hartmann skilja syskonen åt. De började gå genom stan, han och flickan som hette Sofia. Borde han hålla henne i handen? Det var hon väl för gammal för? Han var fan själv för gammal för det. Det fanns tillfälliga perioder för sådant - treårsåldern upp till sju eller så, sedan var det totalförbjudet av barnen själva från sju till tretton, men vips igen i tonåren var det tillåtet, somliga förlängde detta jamsande så att det också varade hela studenttiden - men sedan var det äntligen slut på eländet. Såg man ett fullvuxet par hålla varandra i handen kunde man vara säker på att det var något fel på dem, att de drabbats av en ofattbar motgång eller tragedi. Hartmann hade inte hållit någon i handen sedan han fyllde tjugo och han tänkte inte gå tillbaka till att göra det nu.

12 kommentarer:

  1. Det var en cynisk bild av att hålla någon i handen... Lycka till på resan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de slutade helt med det efter alla pandemier.

      Tack! So far so good 😊

      Radera
  2. spännande ta sig norrut, mycket ljust nu, jag har varit i Finnmarken, där Sverige, Finland och Norge möts. Blir nyfiken på denna, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att vi kommer att få se en hel del, många platser som jag har haft på min bucket list i många år.

      Boken var bra, tycker jag.

      Radera
  3. Började läsa den men gav upp den. Kom inte in i den.
    Hoppas du får en trevlig semester.

    SvaraRadera
  4. Jag ler, kan se honom muttra för sig själv! Tack för smakbit, ska kolla upp lite närmare, och du, ha en fin semester uppe i norr, jag är minsann lite avis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att den här resan kan bli en av de bästa vi har gjort.

      Många är de som inte gillat boken, men jag är inte en av dem. Tyckte den var bra och ska nog ta och skaffa mig andra delen.

      Radera
  5. har varit i Rovaniemi och är i princip intresserad av berättelser norrifrån. men både klimatkatastof, pandemier och finanskriser känns som för mycket. och att sen inte få hålla i handen heller! tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt det där med klimatkatastrof, pandemier och finanskriser är redan överspelat när boken börjar. Nu försöker de bara överleva.

      Radera
  6. Jag tror jag "tvingade" min sambo att köpa denna men vet inte om han läst den ännu. Men han/vi gillar dystopier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många som inte gillat den, men jag är inte en av dem. Jag tyckte den var riktigt bra.

      Radera