tisdag 25 juni 2024

Tisdagstrion: Böcker med titlar som börjar på P

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Böcker med titlar som börjar på P

Vilket spännande tema! Varför just P, undrar ju jag. Så klart. Nåväl, jag kollade snabbt igenom mina böcker och det visade sig att jag hade fyra fullpoängare på P. Vilket ju skulle kunna ställa till med problem, men den fjärde passar in i ett senare tema så den får vänta ett par veckor.

1. Patient 67 av Dennis Lehane höll på att göra mig knäpp. Jag fattade inte alls hur allt hängde ihop. Förrän precis innan det avslöjades i klartext. Jag minns fortfarande hur jag drog efter andan. Den utspelar sig sommaren 1954. På Shutter Island ligger Ashecliffe Hospital, ett hårdbevakat sjukhus för mentalsjuka brottslingar. Nu har en av dem lyckats fly därifrån. Kriminalaren Teddy Daniels kallas dit för att tillsammans med sin kollega Chuck Aule ta hand om fallet.

2. Papillon av Henre Charriére golvade mig nästan. En sann historia om Papillon, som lyckades fly från fängelset på Franska Guayana. Nionde gången han försökte.

3. Pestens tid av Stephen King är ju självklar här. Det är alltid den jag svarar när någon frågar vilken som är den bästa bok jag har läst (en urbota korkad fråga, tycker jag). Handlingen kan tyckas vara om när hela civilisationen slås ut av en superinfluensa på bara några veckor. Men egentligen så handlar den om gott och ont.

12 kommentarer:

  1. Patient 67 gillade jag också! Vet inte alls varför jag valde just P - det bara blev så :-)

    SvaraRadera
  2. Har inte läst någon av dessa. Pestens tid blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  3. Patient 67 låter intressant! Den skriver jag upp på min TBR. Jag gillar de andra två i din trio. / Maria Bokologen

    SvaraRadera
  4. Jag minns också hur omtumlad jag blev av patient 67.

    SvaraRadera
  5. Papillon är riktig favorit, även filmen

    SvaraRadera
  6. Slutade inte Papillon att försöka rymma efter att någon tatuerat in en fjäril (papillon) i pannan på honom?

    SvaraRadera
  7. Tre böcker som jag känner till, men har bara läst Patient 67. De andra har jag sett som film/ tv-serie.

    SvaraRadera
  8. Å Papillon, hur kunde jag glömma den"??? en sån kanonhistoria!

    SvaraRadera
  9. Bra val, jag har läst dem alla. Om jag hade skrivit böcker på P hade det kunnat bli... Prinsessan av Burundi av Kjell Eriksson, Potensgivarna av Karin Brunk Holmqvist och Prästungen av Göran Tunström. Se där, det blev visst tre svenska författare.

    SvaraRadera
  10. Patient 67 blir jag ju väldigt nyfiken på.

    SvaraRadera
  11. Jag läste Patient 67 på engelska har jag för mig, Mystic Island (?), och den gjorde mycket stort intryck

    SvaraRadera
  12. Patient 67 har jag läst och sett filmade med Leonardo Di Caprio. Pestens tid har jag också läst.

    SvaraRadera