tisdag 4 juni 2024

Tisdagstrion: Hjärta & hjärna

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Hjärta & hjärna (i titel, handling eller på omslag)

Alltså, jag gör det enkelt för mig, för ovanlighetens skull. Här blir det bara böcker med hjärta i titeln. Men det är bra böcker!

1. Mitt hjärta går på av Christoffer Holst var den första jag läste av honom och det har blivit många fler. En fantastisk kärlekshistoria. Och det kommer från en som inte brukar gilla romantiska böcker.

2. Kaninhjärta av Christin Ljungqvist är också en fantastisk historia. Den är dyster, mörk och faktiskt rent deprimerande. Handlar om två väldigt olika enäggstvillingar.

3. Hjärtan i Atlantis av Stephen King är en novellsamling, men novellerna hänger ihop litegrann.

26 kommentarer:

  1. Jag tror jag läst något av Holst men inte den här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker detta, så här långt, har varit hans bästa.

      Radera
  2. Kaninhjärta blir jag nyfiken på fast du säger att den är deprimerande. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite mörker i litteraturen är väl inte fel 🙂

      Radera
  3. Kaninhjärta och Mitt hjärta går på har jag läst och gillat. Jag tror faktiskt jag läste Hearts in Atlantis också, men det var väldigt länge sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte påstå att jag minns speciellt mycket från Hjärtan i Atlantis.

      Radera
  4. Kaninhjärta vill jag läsa.
    Jag tog bara hjärtan i min trio med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjärnor blev alldeles för svårt att hitta 🙂

      Radera
  5. Det blev bara hjärtan i min trio också. De här böckerna känner jag inte till Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjärtan var mycket enklare att hitta.

      Radera
  6. Och ingen av dem känner jag till! Men blir alltid nyfiken på Stephen King.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå. Men ja, King är aldrig fel.

      Radera
  7. har inte läst någon av dina. jag brukar också konsekvent välja bort romance. känner igen författarnamnet Holst. och King förstås. Kaninhjärta kände jag inte till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt det där med romance. Det finns ju böcker med en kärlekshistoria utan att vara romance. Holst bok är en sådan.

      Radera
  8. Mitt hjärta går på är den enda jag läst. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog också den bästa av dem.

      Radera
  9. Holst bok finns i min bokhylla, någon gång så

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är snabbläst och riktigt, riktigt bra.

      Radera
  10. Kaninhjärta låter jätteintressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är lite lagom mystiskt och väldigt mörk.

      Radera
  11. Kaninhjärna skriver jag upp - tack för tips/ Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man vill fortsätta läsa om personerna i den så finns det två böcker till.

      Radera
  12. Har inte läst någon av dessa, men det skulle jag absolut kunna tänka mig att göra!

    SvaraRadera