lördag 5 december 2015

Adventsläsning – en enkät

Johanna har som vanligt satt ihop ett litet frågeformulär, som man naturligtvis inte kan stå emot.

Vilka böcker/ vilken bok är den bästa du har läst i höst?
I höst...hmmm. Det måste ju bli När hundarna kommer av Jessica Schiefauer, en solklar fullpoängare.

Vilken är din favorit-julsång?
Jag älskar O helga natt. Den ger mig gåshud och får mig att gråta. Speciellt versionen med Tommy Körberg. Det ska i alla fall vara en pampig röst till den.

Vilka böcker planerar du att läsa i december? Har du någon särskild läsning som får dig i julstämning?
Planen är att jag ska läsa enligt planen, men förhoppningsvis hinner jag med ett par böcker till. Jag tänkte försöka klämma in lite noveller också, förra året köpte jag Svart advent och i år gör jag ett försök med den. Novellen Rent-a-Claus av Johan Ring skulle nog passa bra också. Och så hoppas jag få med mig John Grishams Julfritt från besöket hos mamma om ett par veckor, men den kanske inte hinns med den här julen.

Önskar du dig någon särskild bok i julklapp av tomten, närstående eller dig själv?
Jag har från säker källa hört att Tomten kommer med en hel hög böcker. Den jag önskar mig allra mest är Jag är en tjuv av Jonas Karlsson.

Hårda eller mjuka paket? Vilket föredrar du?
Hårda. Alltid hårda. Inget mjukt tjafs. Böcker, filmer, teknikprylar. Allt det är hårt.

Om du skulle tipsa om en bok att ge bort i julklapp, vilken skulle det vara?
Ensam på Mars av Andy Weir, till alla som ännu inte läst den.

Glögg eller julmust, om du måste välja?
Egentligen ingetdera, men om jag måste välja så blir det glögg. Julmust klarar jag knappt att dricka, även om jag för syns skull brukar tvinga ner en på julafton.

Har du någon bok som du sparat för att läsa under eventuell julledighet?
Ja, på sätt och vis så har jag ju sparat Svart advent.

Knäck eller Aladdinask?
Aladdinasken har blivit helt förstörd de senaste åren och nu är det knappt någon bit kvar som jag gillar. Och knäck äter jag inte heller. Så jag väljer ischoklad :)

Hur gör vi med julpyntet. Får tomtar och gran respass redan efter Annandagen eller plundrar vi på Tjugondagknut?
Jag vill ju gärna ha kvar det till Tjugondag Knut. Det är ju lite jobb att sätta upp allt så det kan gott få vara kvar ett tag. Dessutom blir det väldigt mörkt och trist när man tar ner det.

12 kommentarer:

  1. Ensam på Mars skulle nog även vara mitt julklappstips. Absolut en av de bästa böcker jag läst under året.

    SvaraRadera
  2. Tänk - av alla böcker vi läst så landade vi på samma som den bästa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju inte så många fullpoängare på ett helt år och När hundarna kommer var liksom solklart bäst under hela hösten.

      Radera
  3. Ensam på Mars måste jag komma ihåg och önska mig i julklapp :)

    SvaraRadera
  4. Jag blir mer och mer sugen på att läsa När hundarna kommer

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fantastisk bok, om man nu kan använda det ordet i det sammanhanget.

      Radera
  5. Roligt att läsa dina svar. Kan hålla med om att de klåpare som gjorde om Aladdin borde genomgå sinnesundersökning... Hoppas du får många hårda paket och en fin jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi blev så besvikna på chokladasken förra julen så vi bestämde att det inte blir fler nu. Det är liksom inte lönt när man inte gillar det som är i där. Och detsamma till dig!

      Radera
  6. Kul enkät! Aladdin är verkligen inte samma sak längre, men jag kan nog glatt knapra i mig ett antal aladdinpraliner trots allt ... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så mycket annan choklad att äta i stället :) Det var inte många bitar jag åt i Aladdinasken från början och nu är det liksom inte lönt att köpa den längre. Men det är klart, om det står en ask framme hos någon annan och där finns någon kvar av de få jag äter så... ;)

      Radera