torsdag 16 augusti 2018

Hett i hyllan #157

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Vi tar väl och fortsätter med bokrean 2015...
Jag gillar att läsa noveller när jag är mellan böcker, det blir liksom som en smakrensare. Eller vad man ska säga. Så när jag hittade novellsamlingen Nära hem av Alice Munro på bokrean så tvekade jag inte speciellt länge.

Mitt intresse för att läsa nobelpristagare har i stort sett minskat för varje år som gått. I samma takt som valen har blivit konstigare och konstigare. Ju färre som har läst författaren, desto bättre. Verkar det som. Men, ibland dyker det upp en som jag faktiskt vill läsa och Alice Munro är en av dem. Nu när jag tänker på det så har jag inte haft någon novellsamling bredvid sängen på väldigt länge. Kanske är det dags nu igen...

Så här står det på baksidan:
Alice Munros noveller kan sägas kretsa kring uppbrott och förändringar i till synes vardagliga kvinnors liv i hennes hemtrakter i den kanadensiska provinsen Ontario. Ofta handlar berättelsen om kärlek, men knappast en romantisk sådan, snarare är det en kärlek som man försöker få att fungera eller en kärlek som man återhämtar sig ifrån.

Nära hem består av ett urval av de starkaste novellerna från Alice Munros tidigare böcker Äpplen eller apelsiner, Kärlekens vägar och Jupiters månar.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

18 kommentarer:

  1. Jag har läst en bok av henne men är nog inte min typ av böcker. Jag håller med dig om Nobelpristagare och nu lär det väl inte bli någon alls. http://eggetbok.blogspot.com/2018/08/hett-i-hyllan-61.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi får väl se vad jag tycker när jag väl ger mig på den.

      Radera
  2. Alice Munro är också ett av mina dåliga samveten, men jag plockade fram en annan hyllvärmare denna gång! (har Munro oläst också ...)
    https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2018/08/en-het-boktjuv.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att jag inte är ensam i alla fall :)

      Radera
  3. Jag har några av hennes böcker i bokhyllan men har inte läst en enda av dem. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2018/08/hett-i-hyllan-157.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har i alla fall lyckats låta bli att köpa fler :)

      Radera
  4. Ville läsa Munro för ett par år sedan men nu har intresset definitivt svalnat.

    SvaraRadera
  5. Jag är inte mycket för noveller men Munro kan jag starkt rekommendera!
    Här är mitt:
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2018/08/16/hett-i-hyllan-105/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte riktigt när det blir, men det här får nog bli nästa novellsamling som åker fram.

      Radera
  6. Alice Munro, hade jag faktiskt läst innan hon fick nobelpriset och hon är väl värd det, hon skriver bra.
    Min hyllvärmare kan faktiskt vara inköpt under samma års bokrea, har dålig koll på när jag har köpt mina böcker.

    https://mittbokintresse.blogspot.com/2018/08/hett-i-hyllan-vecka-332018.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände inte till henne innan hon fick nobelpriset. Har nog bara hört bra saker om henne.

      Radera
  7. Gillar ditt tänk att använda noveller som inlagd ingefära! Det har jag aldrig provat. Min heting är faktiskt en singelnovell: https://bokdivisionen.wordpress.com/2018/08/16/hett-i-hyllan-sa-som-du-hade-berattat-det-for-mig-ungefar-om-vi-hade-lart-kanna-varandra-innan-du-dog/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så ser jag noveller, som inlagd ingefära :)

      Radera
    2. Jag borde läsa noveller oftare. Vet inte varför det så sällan blir av.

      Radera
    3. Nu har det varit lite dåligt med det, men jag har ofta en novellsamling vid sängen som jag läser i när jag är mellan böcker. Funkar klockrent.

      Radera
  8. Jag läser inte så mycket noveller, jag tänker mig att berättelserna liksom tar slut innan jag kommit in i dem. Men när jag väl läst noveller har jag många gånger tyckt om dem. Och Munro har jag tänkt läsa några år nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att det är vanligt att tänka så :) Själv tycker jag det är imponerande att få ner en hel berättelse på så få sidor. En del är ju rena mästerverk :)

      Radera