fredag 1 november 2013

Bokbloggsjerka 1 – 4 november

Fredag igen och dags för Annikas bokbloggsjerka?

Veckan uppgift är: Boktrailers bli allt vanligare men det är ingenting jag själv brukar titta på, men frågan är hur du ställer dig till dessa och om det finns någon trailer/några trailers som du tycker att vi bör se?

Man får gärna kalla mig bakåtsträvare och andra saker, men boktrailers har jag överhuvudtaget aldrig förstått meningen med. Varför ska jag titta på en (reklam)film om vad en bok handlar om? En bok är inte visuell på det viset så jag förstår helt enkelt inte vad tanken är. Jag vill ha mina egna bilder.

Kort och trist svar, men så kan det vara ibland.

44 kommentarer:

  1. Håller med till hundra procent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde att det bara var jag som var bakåtsträvare :)

      Radera
  2. Svar
    1. Vi verkar ju ändå vara ganska många som inte tittar.

      Radera
  3. Angående det visuella:
    Den enda riktigt bra boktrailer jag sett har varit för en serieroman: och där finns det väl en helt annan poäng: man visar hur teckningarna ser ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte mycket för serier, så jag skulle inte titta på dem heller.

      Radera
  4. Jag har nog aldrig blivit påverkad av de boktrailers jag sett så pass att de påverkar mina egna bilder som boken målar upp sen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror nog på för min del. Om det är riktiga personer med i trailern så kommer ju de bilderna att finnas kvar när jag läser.

      Radera
  5. Jag tror vi redan frälsta bokläsare är fel målgrupp för boktrailers.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag känner mig inte alls som rätt målgrupp :)

      Radera
  6. Känner precis som dig! Så man är väl lite gammeldags då ;-)

    SvaraRadera
  7. Känner ungefär samma, men jag tror att det passar bättre för yngre läsare. Inget för oss gamlingar med andra ord. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker om när saker ibland håller sig stilla och är tysta. Som en bok :)

      Radera
  8. Alla tycker vi olika. Men jag skulle gilla boktrailers bland all tråkig TV-reklam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte helt säker på att jag skulle uppskatta dem då heller :)

      Radera
  9. Håller med, det är inget för mig heller...

    SvaraRadera
  10. Tror att många inbitna boknördar känner likadant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det verkar ju inte helt bero på åldern i alla fall :)

      Radera
  11. Har heller aldrig förstått det. En av de där sakerna som gör att jag känner mig antik:-) Får se om jag ändrar uppfattning innan dagen är slut...

    SvaraRadera
    Svar
    1. I just det här fallet så gör det inget att jag känner mig antik. Allt behöver inte vara rörliga bilder :)

      Radera
  12. Njae jag tror inte heller att de gör någon större nytta.. För att bli påverkad av dem måste man ju först vara så pass intresserad att man aktivt väljer att titta på den, till skillnad mot till exempel tv-reklam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och om jag redan är intresserad så kolla jag hellre runt vad andra bokbloggare tycker än tittar på en reklamfilm.

      Radera
  13. Visst kan jag förstå behovet av att göra reklam för sina böcker, däremot har jag adrig sett en boktrailer på tv eller innan en bio. Den enda jag lyckats se var hos en bokbloggare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite konstig reklam som man måste leta upp själv. När man redan är intresserad.

      Radera
  14. Håller helt och hållet med dig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi verkar ändå vara en del som inte riktigt fattat grejen :)

      Radera
  15. Jag har börjat tycka att snygga boktrailers är kul att titta på men jag kommer alltid först och främst att titta efter boktips hos bokbloggare, bibliotek osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog det som skiljer då jag kan inte för mitt liv tycka att det är kul att titta på en trailer för en bok :)

      Radera
  16. Håller med dig om att jag inte vill ha "andras bilder" av böckerna jag läser. Men ändå kan jag inte låta bli att kika när jag ramlar över en boktrailer. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen förstår jag inte varför allt måste vara rörliga bilder, men det bästa är ju att jag faktiskt inte behöver titta på någon boktrailer om jag inte vill. Man kan välja bort dem :)

      Radera
  17. Jag har dålig koll på trailers för böcker, jag såg min första (och hittills enda) i går. Men jag tänker lite som dig, böckerna ger ju mig bilder i huvudet, jag vill inte se någon annans bilder. Det änns lika tråkigt som att höra någon annan berätta om en dröm de haft...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, för mig är det lite det som är tjusningen med böcker, jag kan skapa min egen värld med mina egna bilder :)

      Radera
  18. Dumt nog tittar jag på trailers och i av 10 stycken så kanske det är en som stämmer, så imponerad är jag inte.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får ju inte glömma att det faktiskt är reklam, de är gjorda för att sälja, inte för att informera.

      Radera
  19. Jag håller med. Kan dock tycka att det finns snygga boktrailers och att de kan ha en sorts egenvärde, frikopplat från boken, men då vill jag se dem efter att jag läst. Tycker inte om sättet de riskerar att färga ens intryck i förväg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tittade precis på ett par för Den femte vågen, en bok jag läst. Där hade de riktiga människor som föreställde karaktärerna i boken, det hade jag definitivt inte gillat innan jag läste den.

      Radera
  20. Jag vill också kunna skapa mina egna bilder av en bok, så därför är det ingen höjdare när boktrailers avslöjar för mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag kan inte riktigt förstå hur de tänker när de använder riktiga människor i dem.

      Radera
  21. Även om jag inte ser på boktrailers frekvent tycker jag ändå att de kan vara ett trevligt inslag. Jag gillade faktiskt trailern och det var den som gjorde att jag läste boken. Tur jag är smått ansiktsblind, att det är människor i trailrar påverkar mig sälan, då påverkar människor på bokomslagen mig betydligt mer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kan tänka mig att de gör något slags nytta, men det bästa är ju att man kan välja själv om man vill titta eller ej :) Jag vill inte ha riktiga människor på omslagen heller.

      Radera