tisdag 12 november 2013

Topp Tio omslag jag skulle vilja göra om


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten Covers I Wish I Could Redesign.

Ånej, nu börjar det nästan bli för mycket omslagsgrejor på bloggen, åtminstone om man, som jag, inte alls bryr sig om hur böckerna ser ut på utsidan. Vad jag märkte när jag gick igenom böckerna för den här uppgiften var att jag lätt hade kunnat ta med alla som har riktiga människor på omslaget eller i stort sett alla böcker från 80- och 90-talet. Att bara välja tio av dem skulle vara otroligt svårt, så jag har försökt blanda och ge lite. Och även om jag skulle få göra om de här omslagen så skulle jag inte ha någon som helst aning om hur.

1. Katedralen av Nelson DeMille. (1990)
2. Brott och straff av Fjodor Dostojevskij. (1982)
3. Flugornas herre av William Golding. (1983)
4. En mässa för de döda av Jean-Christophe Grangé. (2010)
5. Firman av John Grisham. (1992)
6. Ond bråd död i Venedig av Donna Leon. (2012)
7. Andras plåga av Val McDermid. (2005)
8. Röd snö av Thomas Ringstedt. (2011)
9. Smuts av Katarina Wennstam. (2007)
10. Det svåra fallet K av Lennart Ökvist. (2012)


19 kommentarer:

  1. Haha, ja det finns mycket fula omslag, tur det finns ett innehåll också:-) Av dessa ovan tycker jag nog Smuts är helt okej och den med kaninen är ju lite söt (fast den kanske inte alls passar till innehållet?).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har faktiskt ingen aning om kaninen passar till innehållet, har inte läst boken än, men jag får inga bra associationer alls.

      Radera
  2. Det var många du hittade där, håller med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg att många av de gamla böckerna hade rent förskräckliga omslag :)

      Radera
  3. Flugornas herre är ju verkligen förskräckligt men Smuts, vad är det som du inte gillar där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet egentligen inte varför Smuts känns mindre bra, det är på något sätt så intetsägande. Jag känner ingenting när jag tittar på det.

      Radera
  4. Det finns en hel del här som jag också skulle designa om D: Till exempel Flugornas herre. Är glad att det inte är den utgåvan jag har hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flugornas herre är så fult och hemskt så till och med jag reagerar :)

      Radera
  5. Man undrar vad de tänkte med omslaget för Flugornas Herre..
    Jag hoppade över veckans Top Ten, det krävde för mycket letande i gömmorna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det har blivit för många listor med omslag nu, jag är inget bra på det :)

      Radera
  6. Ja de där var inte så roliga heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det finns en del fula omslag där ute.

      Radera
  7. Jag går inte efter framsidan när jag väljer bok, men jag tycker att det är hemskt kul med framsidor ändå: :) Framsidan till ditt exemplar av Flugornas herre är bland de fulaste jag sett... :o

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt sällan jag ser vad framsidan egentligen föreställer, men färg och form lägger jag märke till på ett undermedvetet plan. Flugornas herre kan faktiskt eventuellt vara bland de fulaste i världen :)

      Radera
  8. Ne det där var väl inte de bästa omslagen man hade kunnat vaska fram direkt ;) Men som du säger, jag hade heller inte vetat hur man ska göra dem bättre heller.. Det kreativa överlåter jag gärna åt andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och smaken är ju olika också. Det finns kanske en och annan som gillar de jag inte gillar.

      Radera
  9. Jag har oxå svårt för omslag med riktiga människor på... Men den där Val McDermid kan jag förlåta, Robson Green är en av mina favvoskådisar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det hade inte spelat någon roll om bilden inte varit på omslaget, jag ser i alla fall just honom framför mig när jag läser om Tony Hill :)

      Radera