fredag 15 november 2013

Höstenkät

Ja, jag vet, jag gillar enkäter så här kommer en till. Denna hittade jag hos Oanade sidor, men eftersom det inte längre är sommar så döpte jag om den.

1. Vilken bok läste du senast?
Vad natten döljer av Dean Koontz. Inte hans bästa...

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Härnäst? Egentligen har jag skräcktema i november, men jag blev lite less på mörkt och otäckt så jag började precis på Å andra sidan av Marian Keyes och den är 600 sidor tjock... Efter den vet jag inte riktigt, kanske något mörkare igen :)

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Det är inget jag går och tänker på eftersom jag hellre läser bra böcker än böcker av ett specifikt kön. När jag kollar så är det definitivt överskott på manliga författare, ca 68%.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
Ja, absolut! Det första jag gör innan jag börjar läsa en bok är att kolla hur många sidor den har, sedan har jag koll på hur långt jag kommit. Speciellt om det är en... hm, inte så bra bok.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Första kriteriet är ju favoritförfattare, men det säger väl sig självt. För det mesta går jag efter tips från mina favoritbokbloggar, de som jag vet gillar ungefär samma böcker som jag. Det räcker med de tipsen för att jag ska ha en evighetslång önskelista.

6. När blir en bok för lång?
Om den är bra? Aldrig. Annars kan den bli för lång om den är dåligt redigerad, alltså om det finns mängder av upprepningar och detaljerade beskrivningar av helt ovidkommande saker.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Skönlitteratur läser jag bara på svenska.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
För en gångs skull är denna fråga lätt: En man som heter Ove av Fredrik Backman.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall, när ger du upp?
Jag läser alltid ut en påbörjad bok. Personligen tycker jag att jag behöver läsa en och annan sämre bok, då uppskattar jag de bra ännu mer. Det är ungefär som om man skulle vara lycklig hela tiden, till slut uppskattar man det inte längre och det skulle ju vara trist :)

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Deckare kan man väl säga att det finns en hel del av och slår jag dessutom ihop den med thriller och kallar det spänningslitteratur så är de i egen majoritet. Lyrik och självhjälpsböcker hittar man inte i mina hyllor.

9 kommentarer:

  1. Enkäter gillar jag också :).
    Inbjuder dig till "kedjebrev" hos mig:
    http://holavedsbrudar.blogspot.se/2013/11/fredag-utan-jerka.html

    SvaraRadera
  2. Den här verkar lite rolig :) Ska nog spara den till en regnig dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer nog att bli en del regniga (eventuellt snöiga) dagar framöver så den kan vara bra att ha :)

      Radera
  3. Bra att ha en enkät på lager, så den lägger jag på minnet ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här har jag haft på lager i flera månader och till slut kom den ju till användning :)

      Radera
  4. Jag hakade på :) Kul med enkät i höstmörkret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något måste man ha för att göra det lite roligare :)

      Radera
  5. Kul med en liten enkät! Jag lånade den och svarade på frågorna på min blogg också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan aldrig ha för många enkäter :)

      Radera