tisdag 5 november 2013

Tematrio - Ungdomsböcker

Många av oss går i spänd förväntan just nu, snart kommer ju tredje och sista delen om ungdomarna i Engelsfors. I väntan på den ber Lyran oss om tips på ungdomsböcker i veckans Tematrio. Veckans uppgift: Berätta om tre bra ungdomsböcker!

Det senaste året har jag faktiskt läst en del väldigt bra ungdomsböcker och dem delar jag gärna med mig av.

1. Den femte vågen av Rick Yancey ville jag först inte läsa alls, de första inläggen jag läste om den var inte speciellt positiva. Sedan började de som tyckte om den dyka upp, så jag bestämde mig till slut för att det var något för mig. Jag älskar ju science fiction.

2. Lex bok av Sara Kadefors läste jag ut för bara en vecka sedan (inlägg om den kommer till helgen, tror jag) och den handlar om Lex, 18, som inte alls vill rätta in sig i ledet, hon vill gå sin egen väg.

3. Boktjuven av Markus Zusak var ännu en bok som jag inte alls ville läsa. Till att börja med. Hyllningskören växte sig starkare och starkare. Till slut gav jag upp, läste den och älskade.

20 kommentarer:

  1. Boktjuven är riktigt bra :)

    SvaraRadera
  2. Jag tror jag får ta tag i Boktjuven, Lex bok har jag heller inte läst. Suck alla dessa böcker som man aldrig hinner läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böckerna blir liksom aldrig färre :)

      Radera
  3. Boktjuven är den enda jag har läst av dessa, men den är ju verkligen helt underbart bra :)

    Kadefors skriver böcker som jag tycker låter jätteintressanta. Men när jag ska läsa henne så slår det bara slint. Vi tycks inte passa ihop :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är man bara inkompatibel, det är nog inget att göra åt.

      Radera
  4. Alla dina tre har jag funderat på att läsa så småningom.

    SvaraRadera
  5. Jag verkar vara den enda som inte fallit för Boktjuven... Den femte vågen står på läslistan, blir nog innan året är slut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kommer att gilla Den femte vågen då :)

      Radera
  6. Både Lex Bok och Boktjuven är två böcker som jag vill läsa :) Angående Den femte vågen kan jag tyvärr inte sålla mig till hyllningskören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett en del olika åsikter om Den femte vågen och det var nog det som gjorde mig lite nyfiken till slut :)

      Radera
  7. Har inte läst någon av dessa, så tack för tipset :) Boktjuven är jag verkligen sugen på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boktjuven kan jag verkligen rekommendera, även om nu faktiskt inte alla verkar gilla den :)

      Radera
  8. Den enda boken jag läst av de här är "Boktjuven". Och jag sällar mig till skaran som lovordar den! Det är faktiskt en av mina favoritböcker. Ser nu med skräckblandad förtjusning fram mot filmatiseringen av boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet faktiskt inte om jag vågar se Boktjuven, men förmodligen kommer jag att göra det ändå.

      Radera
  9. Jag hade också med Boktjuven i min trio - en superba bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är så glad att jag lyssnade på "alla andra" just den gången :)

      Radera
  10. Tre böcker jag verkligen är sugen på att läsa, men som jag inte kommit till skott med än!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ju lätt så där, det finns så många :)

      Radera