söndag 24 november 2013

En smakebit på søndag: Dödligt villospår

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

För en väldig massa år sedan så läste jag en bok av Nora Roberts och jag tyckte inte det var speciellt bra. När jag började bokblogga insåg jag att det fanns massor av människor som älskade hennes böcker, så jag tänkte att jag kanske hade fel. Därför är det nu dags för Dödligt villospår (Black hills) av just Nora Roberts.

Jag försökte verkligen hitta ett spännande avsnitt, men det har inte hänt så mycket intressant. Än så länge känns det som en till spänningsroman förklädd tantsnusk-bok, men jag lyckades hitta ett litet stycke som verkar vara upptakten inför något som kanske kan bli rafflande. Det här är från sida 104-105.
"Något eller något var där ute, bland hägnen. Jag kollade webbkameran utan att se någonting. Fast det är ju fan så mörkt klockan två på morgonen, trots säkerhetsbelysningen. Men någonting gjorde djuren skärrade. Massor av skrin och rytanden och ylanden."
     "Inte de vanliga nattljuden?"
     "Nej. Jag gick ut, men hittade ingenting."
     "Inga spår?"
     "Jag har inte din skarpa blick, men vi var ute och letade nästa morgon. Inga djurspår, inga nya i alla fall. Vi tänkte - vi tror - att vi såg mänskliga fotavtryck. Inte våra egna. Det är omöjligt att vara säker, men det syntes spår runt en del av burarna, och det hade snöat en del efter dagens sista utfodring, så jag begriper inte hur det annars kunde finnas färska spår."

38 kommentarer:

  1. Blir trevligt att läsa din recension. Det var ett tag sedan jag läste Nora Roberts nu, får se om jag ska läsa denna. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ungefär som jag kommer ihåg :)

      Radera
  2. Jag har inte läst så mycket av Nora Roberts. Men en kännare i näromgivningen (min mamma) menar att hon har några väldigt bra böcker, och så en massa böcker som mer eller mindre är utfyllnad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kan tro det. Jag har egentligen inget emot den här typen av böcker, om bara tantsnusket inte hade varit med :)

      Radera
  3. Jag har också hört positivt om Nora Roberts, men än så länge inte läst något av henne. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  4. Denna tyckte jag ganska bra om när jag läste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade gärna hoppat över romantiken, annars är den helt OK.

      Radera
  5. Jeg har ikke lest Nora Roberts i det hele tatt, men jeg har hørt dem som liker henne. Kanskje ikke helt noe for meg :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väldigt många som gillar hennes böcker, men jag är inte helt övertygad än.

      Radera
  6. Har inte läst något av Nora Roberts. Kanske får kika på hennes böcker och se om det kan vara något för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är både spänning och romantik, bara man gillar båda delarna så tror jag man tycker riktigt mycket om Nora Roberts.

      Radera
  7. Jag är en av dem som tycker om Nora Roberts och har läst väldigt många av hennes böcker inklusive denna. Men jag vill väl inte påstå att hennes böcker är det bästa jag läst - utan hon är snarare min "pausförfattare" - när jag läst mycket olika böcker från många olika genre så är det skönt att ta en "paus" och läsa Nora Roberts eftersom man vet precis vad man får och böckerna kräver nästan ingenting av mig som läsare och jag vet nästan hur boken ska sluta redan från början.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar böcker som är precis det jag förväntar mig, speciellt de som du kallar pausförfattare (bra namn där) och hade jag bara gillat romantik så skulle jag nog älskat den här boken :)

      Radera
  8. Nora Roberts läser jag från och till. Är kanske inte överförtjust, men det är fin avkoppling. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spänningen är det inget fel på, även om det kanske är väl mycket föreläsningar.

      Radera
  9. Har inte läst något av Nora Roberts än. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är du någon gång sugen på spänning och romantik så kan jag rekommendera denna :)

      Radera
  10. Jag vet inte om jag har läst något av Nora Roberts. Kanske när jag var yngre. Men den här smakbiten verkade ju rätt spännande, tack för den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se om jag blir Nora Roberts-frälst efter den här :)

      Radera
  11. Jeg synes også det er rart når bokbloggere verden over elsker en bok, som jeg ikke synes er noe. Har ikke lest Nora Roberts :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland undrar jag om jag bara är motvalls, men Nora Roberts ratade jag ju långt innan jag ens visste att det fanns något som hette bokbloggar. Om det nu fanns några 1998 :)

      Radera
  12. Urk. Men hon skriver jäääkligt bra den där Nora =)
    Tackar för smakbiten.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu känner jag mig oerhört trött på alla upprepningar, får jag läsa en gång till om någon som lägger sina läppar över någon annans så skriker jag :)

      Radera
  13. Läste några böcker av författaren när jag var yngre, men kan inte säga att jag minns så mycket av dem. Men det var ju ett tag sen så det är kanske inte så konstigt. Intressant smakbit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag minns egentligen inte heller boken jag läste, bara att jag inte gillade den :)

      Radera
  14. Jag har också väldigt svårt för Nora Roberts, men har kanske bara haft otur..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, som det känns nu så beror det nog mer på vad man vill ha av en spänningsroman. Och om man inte har något emot väldigt mycket romantik och sex i en sådan genre.

      Radera
  15. Jag läste ett par Roberts för ganska många år sedan, och tyckte väl att de var ganska okej, men har inte haft någon större lust att ta upp henne igen. Tror inte att det här gjorde mig mer sugen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fullt möjligt att detta är den sista chans hon får av mig.

      Radera
  16. Har ikke lest noe av forfatteren, men fikk lyst til å sjekke litt ut. Tusen takk for smakebiten:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du läser så hoppas jag att du gillar mer än vad jag gör :)

      Radera
  17. Jag läste mycket Nora Roberts förut, men la ner dig när jag tröttnade på precis det du skriver, tantsnusk förklätt till spänningsroman... Det var liksom samma historia varje gång, de bytta bara namn, miljö och möjligtvis hårfärg på hjältinnan... Fast då brukade hon istället komma med böcker om tre, där de var systrar eller väninnor och hjältinna i varsin bok, och då täckte hon in blond, brunett och rödhårig ändå,,, Fast ibland är det precis vad en vill ha, och inom sin genre är hon ju ändå duktig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart det där med tre hjältinnor. Ja, alltså det är ju inget fel på det här, om det är det man vill ha när man läser en spänningsroman. Det vill nu inte jag ;)

      Radera
  18. Leste noe Nora Roberts for veldig mange år siden.. gir hun fortsatt ut bøker?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon verkar spotta ur sig runt fem böcker varje år...

      Radera