fredag 8 november 2013

Bokbloggsjerka 8 – 11 november

Fredag igen och en fullsmäckad helg framför mig, men innan den börjar på riktigt så är det dags för Annikas bokbloggsjerka?

Veckan uppgift är: Vad önskar du dig mest av allt just nu som är relaterat till böckernas värld?

Hmm, faktum är att det nog är lästid :)

Det finns också två böcker som jag önskar mig mer än något annat just nu, Nyckeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren som släpps 15 november. Bara en vecka kvar alltså och den är redan förbeställd. Den andra boken är 22/11 1963 av Stephen King, den släpps i dag(?), men den tänker jag önska mig i julklapp.

Ett större rum att ha böcker i vore inte heller helt fel, eller i alla fall ett bättre utformat rum. En vägg med garderober tar ju liksom onödig plats från bokhyllorna.

Jaha, då ska jag kolla runt sedan och se vad mer jag önskar mig...

64 kommentarer:

  1. Jag har många bekanta som skulle se det som att bokhyllorna tar plats som potentiellt kunde användas till garderober.. men jag håller med dig- fram för mer bokhyllor och mindre garderober i husen! (fast man kunde kanske sätta böcker i garderoberna? :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är viktigt att ha sina prioriteringar rätt :)

      Radera
  2. Ja lästid skulle jag också behöva i skrivande stund när all tid går åt till hemtenta och sedan är jag för trött i huvudet för att läsa.. :/
    En bokhylla köptes in för inte alls länge sedan här men en ny bokhylla i kombination med att jag i princip har slutat att köpa böcker gör att den faktiskt mest gapar tom ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fått det delikata problemet nu att det rent fysiskt inte går in fler bokhyllor i det rum jag fått mig tilldelat :)

      Radera
  3. Båda de böckerna vill jag också ha :). Och bokhyllor, men först måste jag ha en lägenhet att ha bokhyllorna i! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En lägenhet att ha bokhyllor i är ju en bra början :)

      Radera
  4. O, tänk att kunna ha ett eget bibliotek! Med en skön läsfåtölj. Och massor av lästid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De två första har jag (även om nu rummet är för litet), men lästid... det behöver jag alltid mer av.

      Radera
  5. Jag önskar mig en oanad mängd inspiration och ett självförtroende alá Pippi Långstrump. Jag tackar för den fina recensionen för min första bok Löftet, se Tinka Ullbro i din fina lista här bredvid =) nu skriver jag på bok nr två och det är inte alltid lätt. Så här ångestfyllt kan det vara:
    http://bliforfattare.wordpress.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du skriver här och nog kommer jag ihåg din bok också. Jag önskar att jag kunde ge dig både inspiration och självförtroende, men det enda jag kan säga är att jag vet att i alla fall jag kommer att läsa din andra bok :)

      Radera
    2. Åh vad roligt att du kommer ihåg min bok. Det gav mig genast massor av inspiration att skriva på tvåan. Du kan se hur det går på min blogg, (som jag tyvärr inte kunde länka till härifrån).
      Hoppas du får en super helg!

      Radera
  6. Plats för mer böcker - och tid att läsa dem - vore ju en dröm! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det står nog dessvärre alltid överst på önskelistan.

      Radera
  7. Man kan ju alltid ta bort dörrarna o göra garderoberna till djupa bokhyllor. Jag hade väl snarare behövt ngn mer garderob men med få kvadratmeter prioriterar jag mina böcker :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu får du inte ge mig konstiga idéer :)

      Radera
  8. 22.11.63 är en mycket bra bok (jag läste den på engelska), så jag önskar dig god läsning med den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att det kan vara en bra bok :)

      Radera
  9. Det är många som önskar sig mer lästid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hur man än gör så verkar man inte hinna läsa så mycket som man vill.

      Radera
  10. Att ha ett rum helt ägnat åt böcker är något jag drömmer om just nu, eftersom jag lider av extremt platsbrist igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju ett rum för böcker, men tyvärr räcker det inte till :)

      Radera
  11. Tid och bokhyllor verkar vara bristvaror hos de flesta.

    SvaraRadera
  12. Dina önskningar är ju inte direkt ovanliga bland oss bokomaner :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, lästid, böcker och plats är nog vanligt :)

      Radera
  13. Lästid vore inte helt fel :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle kunna använda nästan hur mycket som helst.

      Radera
  14. Böcker, tid, bokhyllor och plats för hyllorna... Kan bara instämma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns ändå lite hopplöst att alltid ha samma önskan :)

      Radera
  15. Jag har fortfarande inte läst böckerna i Engleforsserien, vill verkligen göra det. Alla verkligen pratar om dem :)
    Och ja tid och bokhyllor behöver jag med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både Cirkeln och Eld slukade jag så jag är bara tvungen att ha Nyckeln direkt :)

      Radera
  16. Jag vill ha fler bokhyllor, men älsklingen skulle nog säga att fler garderober är att föredra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har i och för sig otroligt gott om garderober och alla behövs inte ens, men jag tror inte sambon skulle bli glad om jag avskaffade några (vilket jag faktiskt hotat med :))

      Radera
  17. Är också sugen på Stephen Kings nya.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har skrivit den överst på önskelistan till Tomten nu :)

      Radera
  18. Såg att någon redan föreslagit min tanke, ta bort dörrarna och ha garderoberna som bokhyllor, skulle svälja massor:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade man ju kunnat göra, men de här garderoberna måste vara någon relik från 60-talet, de har nämligen inga hyllor utan utdragbara lådor... och den största av dem har bara en klädhängare :)

      Radera
  19. Jag var så trött så jag kom bara på ett svar... Men Nyckeln är förhandsbeställd av dottern här så den vet jag ju kommer;-)

    SvaraRadera
  20. Skratt...jag vill har mer bokhyllor och min fru vill ha mer garderober. Dödläge;).

    SvaraRadera
  21. Svar
    1. Nyckeln är på allas läppar just nu :)

      Radera
  22. Ja tid vill visst alla ha, jag skulle kunna tänka mig ett hembiträde som städade och lagade mat. Fast det blir nog lite dyrt.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade nog tyckt det var jobbigt att ha någon annan hemma som pysslade, städa skulle jag i och för sig inte sakna men laga mat gillar jag ju.

      Radera
  23. Lästid står på min lista med!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror man har för många tidstjuvar :)

      Radera
  24. Men hur kan jag ha missat att Nyckeln släpps nu? Får nog ta och önska mig bättre minne... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det verkar svårt att ha missat det, men jag har ju själv missat en del viktiga boksläpp så jag vet precis :)

      Radera
  25. Jag önskar att vi får upp hyllorna i vår bibliograf så jag får ställa upp alla mina böcker, vilken lycka! Och komma på hur jag ska sortera dem... Och sen önskar jag mig tid att sitta i min läshörna och sluka alla böcker som jag redan inhandlat och som bara ligger här hemma och väntar på att bli lästa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant... "komma på hur jag ska sortera dem". För mig finns det bara ett sätt ;)

      Radera
    2. Alfabetiskt, förstås, men vilka olika kategorier ska jag ha, och var i rummet ska de olika kategorierna stå...

      Radera
    3. Ska du ha kategorier? Det hade jag aldrig orkat med, tycker det är jättesvårt att genrebestämma böcker :)

      Radera
  26. Nyckeln väntar jag och spänt på! Såklart önskar jag också mig tid, för det verkar alltid vara en bristvara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snart kommer ju Nyckeln också och som det verkar nu så kan jag nog läsa den nästan med en gång :)

      Radera
  27. Ett rum för böcker kombinerat med lyx-läshörna är något jag också önskar mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hade kunnat tänka mig ett riktigt bibliotek, med bara bokhyllor och en läsplats :)

      Radera
  28. Jag längtar också efter Nyckeln!! Och lite avundsjuk är jag att du har kvar 11/22/63!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer att bli en tuff väntat på Kings bok ända till jul, men jag får försöka :)

      Radera
  29. Håller helt och hållet med om alla, förutom Kings bok som jag helt missat! Har dock lovat mig själv att läsa mer av honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror den kan vara en riktig höjdare :)

      Radera
  30. Lästid kan man aldrig få för mycket av!! Vi har inga garderober här hemma, en mindre klädkammare och sen fyller jag ut väggarna med bokhyllor ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har så många garderober att det faktiskt nästan är lite löjligt, men de är bra att ha. Kanske inte på bekostnad av tom vägg där man kan ha bokhyllor dock...

      Radera