söndag 17 november 2013

En smakebit på søndag: Å andra sidan

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Efter att ha blivit mätt på skräck och hemskheter (något jag faktiskt trodde inte kunde hända) så bestämde jag mig för att jag behövde något lättare. Därför blev det en Marian Keyes; Å andra sidan (The other side of the story).

Smakebiten kommer från sida 165. Jojo är litterär agent och hon har meddelat några förlag att boken Kärleken och slöjan är ute för budgivning. Manoj är hennes assistent och Patricia Evans är från ett förlag.

Det första samtalet kom. "Apungen här", sa Manoj. "Jag har Patricia Evans på tråden. Ska du ta det eller inte?"
     "Jag tar det, jag tar det!" Första budet ut!
     Ett klick och sedan: "Jojo, jag har läst Kärleken och slöjan."
     Jojos hjärta började slå snabbare. Det här skulle bli bra.
     "Den är fantastisk", sa Patricia. "Vi tycker mycket om den allihop och jag vill ge dig ett förköpsbud."
     "Det måste vara ett väldigt högt bud om jag ska ge dig boken med en gång."
     "Jag tror nog du ska bli nöjd. Vi bjuder en miljon pund."

40 kommentarer:

  1. Åh, det här är en av mina favorit-Keyes :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju bra! Läste massor med negativt om den innan jag började, men jag var bara tvungen att ha något lättsmält nu så det fick bli den och än så länge gillar jag.

      Radera
  2. Takk for smakebiten og boktips. Ikke lest noen bøker av forfatteren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Räknade efter och jag har tydligen läst inte mindre än åtta böcker av Keyes. Jag måste nog säga att jag gillat samtliga, några mer och några mindre :)

      Radera
  3. Har ikke lest noe av forfatteren enda, men har boken Engler i LA stående på vent i bokhylla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Änglar är den jag tyckt minst om, men den var ändå godkänd :)

      Radera
  4. Har heller ikke lest noe av forfatteren enda, men liker jo sjangeren godt da, så denne går rett inn på leselisten. Tusen takk for smakebit og tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle rekommendera böckerna om familjen Walsh, de flesta är fantastiska :)

      Radera
  5. Denne smakebiten likte jeg, kanskje ingen bombe siden den jo er bokrelatert ;) Jeg har lest Engler i L.A av forfatteren, dessverre syntes jeg det ble litt for mye tomprat og kjedet meg. Men kanskje denne boken er mer for meg. Tusen takk for smakebiten og ha en trivelig søndag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Änglar tycker jag är hennes sämsta bok, av de jag läst, men de andra om familjen Walsh är mycket bättre och denna är bra än så länge :)

      Radera
  6. Jag har läst en Keyes som jag gillade, och en som jag gav upp. Väntar på din recension för att se va du tycker om den här;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, vilken gav du upp? Själv hade jag väldigt svårt för Änglar, men denna är precis lagom lättsam för mig just nu :)

      Radera
  7. Ja, det här kändes som ett oväntat val från din sida ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det så ;) Ibland måste man ha något lättuggat :)

      Radera
  8. Var lite sval inför den senaste Keyes jag läste (The Mystery of Mercy Close) så nu känner jag mig inte så sugen på att ta upp henne igen :( Men det kommer kanske ändras med tiden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har Hemligheten på Mercy Close stående oläst här, men är lite tveksam. Jag har läst mycket negativt om den.

      Radera
  9. Läste några böcker av Marian Keyes för flera år sedan. De brukar vara rätt mysiga, om jag minns rätt :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte kommit så långt än, men mysigheten är där :)

      Radera
  10. Finns kanske risk att jag tröttnar på historiskt, en vacker dag :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog lite svårare att tröttna på historiskt. Tror jag :)

      Radera
  11. Jeg er også der at jeg ikke forstår det går ann å bli mett på skräck och hemskheter :-) Men jeg har også opplevd å måtte ty til en søt og ufarlig bok innimellom. Og så er det veldig koselig å lese Marian Keys og lignende bøker :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog bara en tillfällig svacka och som sagt, Marian Keyes är bra för humöret ibland :)

      Radera
  12. En av mina favoritförfattare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är ett säkert kort när man behöver något som lyfter humöret :)

      Radera
  13. Marian Keyes är en av mina favoritförfattare. Trodde jag läst denna bok, men känner inte igen beskrivningen av boken eller texten du valt att delge oss. Det blir till att läsa boken med andra ord!

    SvaraRadera
  14. Har inte läst något av Keyes ännu men jag brukar ha behov av lite lättare böcker emellanåt. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kan jag rekommendera Marian Keyes :)

      Radera
  15. Den här läste jag för en herrans massa år sedan, och jag vill minnas att jag sträckläste den, så den måste ju ha varit bra :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är som hennes andra böcker i stort sett och jag skulle gärna läsa hela tiden :)

      Radera
  16. Jag har läst många böcker av Keyes, men tror inte jag läst denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ganska gammal, tror den kom ut 2005 redan.

      Radera
  17. Sikkert greit med noe lett innimellom. Takk for smakebiten.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev alldeles för mörkt och dystert ett tag :)

      Radera
  18. Den har jag läst, för massor av år sedan, och minns tydligen ingenting av den... Som vanligt med mig och böcker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar minnas en del, men sällan allt och nästan aldrig slutet :)

      Radera
  19. Snakk om å gå fra den ene ytterligheten til den andre! Jeg gjør også det innimellom siden det er godt å ha noe lettlest også, men Marian Keyes har jeg til gode å lese :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man måste sprida sina gracer lite :) Marian Keyes är alltid bra att ta till om man vill ha något lättsmält, snabbläst och humoristiskt.

      Radera
  20. Det var minsann en riktig cliffhanger på den smakebiten! Klart man undrar om budet "dög". Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan man få undra :) En mycket lättsam bok för övrigt, om man behöver något sådant så är denna perfekt.

      Radera