måndag 4 november 2013

Min litterära resa i oktober 2013

Kvalitetsmässigt blev oktober en riktigt bra månad, betygssnittet blev 4.0 och det får man väl anse vara i det närmaste enastående.

Månaden börjar i Łódź, Polen, under andra världskriget. Nazisterna gjorde en hel stadsdel till ett ghetto, där judarna stängdes in. I stället för att överbelasta koncentrationslägren så skickades de dit lite i taget. En otäck historia nystas upp och en hel del vanvettiga dåd berättas om. (De fattiga i Łódź)

Nästa resmål blir Stockholm, där det begås ett bestialiskt mord, eller egentligen tre. Till att börja med. Mor och två barn slaktas i sin lägenhet och polisen står rådvill. Till att börja med. Hämndbegär och skuldkänslor kan ställa till det ordentligt.(Vyssan lull)

Jag håller mig kvar Stockholm, men reser till en kall februarikväll 1986. Någon skjuter vår statsminister. Efter över 27 års utredning vet vi fortfarande inte vem det egentligen var som gjorde det. Förmodligen beror det på polisens handfallenhet i början, då när ingen visste riktigt hur man skulle reagera eller vad man skulle göra. Helt utan att pådyvlas några som helst åsikter om vem och varför får jag veta en hel del om vad som egentligen hände bakom kulisserna. (Mordgåtan Olof Palme)

Resan går vidare till New York, där en ung kvinna skjuts på tennisstadion, mitt under US Open. Naturligtvis är sportagenten Myron Bolitar där och naturligtvis har han kopplingar till mordoffret och naturligtvis tar han det personligt och blir inblandad i fallet. Naturligtvis löser han det. (Mästaren)

Tillbaka till Stockholm gör jag sällskap med en tjej som går sista året i gymnasiet. Hon vill inte alls vara som alla andra och hon gör nästan vad som helst för att bevisa att hon är annorlunda. I stället blir hon som alla andra. (Lex bok)

Nästa stopp blir i London, där en kvinna tappar minnet varje natt. Varje morgon när hon vaknar har hon glömt allt som hänt. Hennes man är vänlig nog att uppdatera henne. Varje dag. Men plötsligt börjar hon få minnesbilder och med hjälp av anteckningar hon gör på kvällarna försöker hon luska ut vem hon egentligen kan lita på. (Innan jag somnar)


Se en stor karta.

Augusti
September
Oktober

8 kommentarer:

  1. Härlig litterär resa du har gjort. Gillar verkligen din summering i reseform!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varje gång jag allvarligt funderar på att sluta med de här kartorna så kommer det en kommentar som din :) Tack!

      Radera
  2. Fantastiskt. Önskar jag läste så mycket. Kolla gärna min nya blogg där jag skriver micronoveller.

    SvaraRadera
  3. Blir lite avundsjuk på den här finurliga sammanställningen, jag kanske måste sno idén? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sno den gärna, jag skulle tycka det var jättekul att se någon annans karta :)

      Radera
  4. Riktigt roligt sätt att göra en sammanställning :)

    SvaraRadera