lördag 9 november 2013

"Lex bok" av Sara Kadefors

Genre: Drama
Antal sidor: 327
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Lilla Piratförlaget
Utgivningsår: (original) 2013 (min) 2013
Format: Danskt band
Källa: Rec ex
Utläst: 25 oktober 2013






Första meningen: Jag läste i tidningen en gång om fobier.

Baksidetext
Lex går sista året i gymnasiet och är så less. Less på alla prestationskrav och hetsen om entreprenörstänk, som ställs på henne och andra unga i dag. I protest skapar hon alter egot Maya som via sin blogg revolterar mot allt vad framgångssagor heter. Men vad händer när bloggen plötsligt visar sig vara just en riktig framgång?

Min kommentar
För två månader sedan fick jag ett trevligt mail från Lilla Piratförlaget som undrade om jag ville ha ett recensionsexemplar av Sara Kadefors nya ungdomsbok, Lex bok. Eftersom jag läst en av hennes andra böcker, Borta bäst, och sett filmen Sandor slash Ida som bygger på hennes bok med samma namn och gillat dem båda så tvekade jag inte så länge innan jag tackade ja. Nu har jag äntligen läst den.

Det här var en bra och intressant bok, som jag mer eller mindre slukade. Jag har lite svårt att relatera till Lex och hennes jämnåriga medkaraktärer, det var långt ifrån så där när jag växte upp, men jag kände igen mig till viss del. Däremot inte som 18-åring, utan mer som 14-åring. Så där egocentrisk och revolterande var jag i början av tonåren och hade helt kommit över det sista året i gymnasiet. Det var väl det största problemet jag hade med den här boken, att jag hela tiden tänkte att Lex var yngre än hon var.

Lex är egentligen ganska osympatisk medan hon letar efter sig själv och otroligt egoistisk, hon bryr sig inte alls om att hon sårar andra. Ofta är hon rent elak. Hon kräver att bli accepterad av andra, men själv accepterar hon inte någon. Hon tar sig mot slutet i alla fall. Lex mamma måste vara världens mest tålmodiga mor och det var befriande att för en gångs skull inte läsa om en problemfamilj, den här lilla familjen hade det faktiskt riktigt bra. Tills Bruno kom med sitt patetiska och insmickrande sätt. Även här hade jag faktiskt svårt att se att en 18-åring skulle bete sig som Lex.

Jag tycker verkligen synd om de ungdomar som växer upp nu, som hela tiden måste vara framåt och ta för sig. Allt ska visas upp. Hela tiden. För alla. Det hade jag aldrig klarat. Jag tror att man som vuxen kanske ser hela problematiken med andra ögon, men när man är mitt i det så verkar allt helt normalt. Hela konceptet i boken, att man ska få vara den man är, är verkligen pudelns kärna. Det är intressant att ungdomarna tror att de "förverkligar" sig själva, när de i själva verket förnekar allt de är. De säger att de är sig själva, men alla låtsas vara någon annan, bättre, hippare, coolare. Alla är vi ju olika, men vi har ändå fler likheter än olikheter.

Tack Lilla Piratförlaget för recensionsexemplaret!

Boktipsets estimerade betyg var 3.6. Jag ger den 4.0.


Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Lex bok: Lotten, Flaskposten och Med näsan i en bok.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

6 kommentarer:

  1. Jag kan instämma i dina reflektioner, men på det stora hela känns det som om jag var mindre förtjust i boken än du;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste den nästan i ett sträck, eftersom jag var sjuk, och det brukar nästan per automatik betyda ett högre betyg när jag kan ägna mig åt en bok så där :)

      Radera
  2. Jag tyckte inte alls att Lex var elak och osympatisk. Jag tror det hör till ålderna att ha sig själv i fokus och "vara egoistisk". Jag gillade henne skarpt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju möjligt att det är så nu, men om jag hade haft en vän som Lex på gymnasiet så hade jag sagt tack, men nej tack. Med sådana vänner behöver man inga fiender :)

      Radera
  3. Oj, där kom en recension av den också, kommer att skaffa den.

    SvaraRadera