tisdag 19 november 2013

Topp Tio rekommendationer till den motsträviga King-läsaren


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten Books I'd Recommend To X Person (your choice -- could be to your mom, to a reluctant male reader, to your teenage sister, to dog lover's, to sports lovers, etc.).

Jag ber om ursäkt redan på förhand för detta kommer att bli ännu ett av otaliga hyllningar till Stephen King.

Om man inte har läst något alls av Stephen King så tycker jag att man borde göra det. Alla borde läsa och läsa hans böcker ända tills man fattar hur bra han faktiskt är. Och faktum är att han inte bara skrivit rena skräckböcker, det finns något för alla här. Detta är alltså mina tips till den motsträviga King-läsaren.

1. Varsel (eller The shining) (skräck)
2. Jurtjyrkogården (skräck)
3. Pestens tid (fantasy)
4. Det mörka tornet (fantasy)
5. Staden som försvann (vampyrer).
6. Den gröna milen (filmen är kategoriserad som drama)
7. Flickan som älskade Tom Gordon (får nog också klassas som drama)
8. Under kupolen (drama kombinerat med science fiction, svår att genrebestämma, går för övrigt som TV-serie på femman nu)
9. Höstgärning (drama, novell som filmen Stand by me bygger på)
10. Vårbedrift (drama, novell som Nyckeln till frihet bygger på)

29 kommentarer:

  1. Ja... jag är så sugen på King och funderar på hans "Under kupolen". Eller är det någon särskild bok man bör börja med om man är "nybörjare"? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Under kupolen är grymt bra och har man inte ont av tegelstenar så är den lika bra att börja med som någon annan :)

      Radera
  2. Jag gillar också Stephen King. Är lite sugen på Under kupolen eftersom jag sett TV-serien, men har ju också Pestens tid som ligger och väntar på mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du två av hans bästa böcker liggandes :)

      Radera
    2. Det låter bra! Nu behövs bara en spark där bak så jag kommer igång också :-P

      Radera
  3. Jaja jag ska ta tag i Stephen King snarast ;)

    SvaraRadera
  4. Haha, jag lovr att jag ska läsa King. Snart ;)

    SvaraRadera
  5. Nu var det länge sedan jag läste King men jag minns att jag blev skrämd men gillade Jurtjyrkogården.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jurtjyrkogården är en riktigt otäck bok.

      Radera
  6. Flickan som älskade Tom Gordon var den första king boken jag läste, åå så bra den är! En som jag inte kan rekommendera någon är Sömnlös och Blaze. Men när king skriver bra så är det riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sömnlös har jag för mig att jag gillade, men Blaze kan jag hålla med om, det är inte en av hans bättre.

      Radera
  7. Åh, bygger Under the dome på en bok av King. Den serien är ju hur bra som helst. Jag har ju sagt att jag ska läsa King i år men det kommer hela tiden något annan bok emellan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en King-bok :) Själv är jag nog lite besviken på TV-serien...

      Radera
    2. Det blir ju lätt så om man läst boken men det har ju inte jag gjort :)

      Radera
    3. Nej, det är ju så. Det var i och för sig så längesedan jag läste den så ibland undrar jag om jag bara inte kommer ihåg. Men jag är väldigt spänd på hur de ska få ihop slutet :)

      Radera
  8. Haha, så förvånande ;-) Det var inte så många av dem jag hade läst, bara några. De två novellerna tillhör mina favoriter, annars är It och Needful Things nog mina favoriter. Men då har jag ju inte läst alla hans böcker :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken högoddsare va ;)

      Needful things måste vara Köplust på svenska... den tyckte jag bara var en ordinär, bra King-bok :)

      Radera
  9. Eftersom jag är lite så där anti Kingen så passade det här inlägget mig perfekt. De två titlarna kanske jag skulle ta och skriva upp eftersom jag faktiskt älskade båda filmerna.

    SvaraRadera
  10. Jag har alltid velat läsa något av honom men inte vågat mig på det just eftersom jag är så mesig när det kommer till skräck och alltid inbillat mig att allt han skriver är skräck så tack för tipsen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, nej, nej han skriver inte bara skräck :)

      Radera
  11. Har läst dom tre första som du nämner och kanske någon till, men det är ett bra tag sen. Få se om jag kanske vågar mig på att läsa någon av de andra så småningom. King och Koontz var favoriter när jag var yngre och jag blir alltid lite nostalgisk när jag hör talas om dem. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. King håller samma klass fortfarande (eller igen), Koontz däremot har nog tappat stinget något.

      Radera
  12. har bara läst Hearts in Atlantis, som jag gillade, men känner att jag vill/borde läsa fler. Colorado Kid, Under the Dome är ett par som ligger nära till hands.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Under kupolen är något av det bästa han skrivit, han hade fått full poäng av mig om det inte hade varit för slutet :)

      Radera
  13. Jag har läst hälften på listan. Och de jag inte har läst - Pestens tid; Staden som försvann; Höstgärning; Det mörka tornet - står i bokhyllan. Fastän jag inte gillar tv-serien så är jag rätt nyfiken på Under the Dome som bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan komma ihåg fel, men det jag stör mig på i TV-serien kan jag inte påminna mig var med i boken. Förutom det väldigt King-aktiga slutet så är det en vansinnigt bra bok.

      Radera