måndag 25 november 2019

Film: Halloween (2018)

Titel: Halloween
Originaltitel: Halloween
Genre: Skräck
Regissör: David Gordon Green
Manus: Jeff Fradley, Danny McBride, David Gordon Green
Skådespelare: Jamie Lee Curtis, Judy Greer, Andi Matichak, Haluk Bilginer, Will Patton
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: USA
Längd: 106 min
Serie: -
Såg den på DVD 26 oktober 2019




Handling
Jamie Lee Curtis är tillbaka i rollen som Laurie Strode för en sista uppgörelse med Michael Myers, den maskerade man som förföljt henne ända sedan hon nätt och jämnt lyckades undkomma hans blodiga seriemord en Halloween-natt för 40 år sedan. Skräckfilmsmästaren John Carpenter har samarbetat med regissören David Gordon Green och producenten Jason Blum i denna uppföljare till Carpenters klassiska rysare från 1978.

Min kommentar
När jag var någonstans i tonåren så såg jag Alla helgons blodiga natt (som den hette på svenska då). Det var en av de första skräckfilmer jag såg (den andra, tror jag bestämt) och den skrämde mer eller mindre skiten ur mig. När Allhelgonahelgen närmade sig så tyckte jag att det passade perfekt att se den här sista(?) filmen.

Jag har sett många av Halloween-filmerna, men nog inte alla vad det verkar. Som vanligt, numer, har jag dålig koll på vad filmer handlar om och liknande så i början blir det lite förvirrat när det som hänt i tidigare uppföljare tydligen inte har hänt alls i detta parallella universum. Det visar sig att denna Halloween är en direkt fortsättning på den allra första filmen. Och det märks. Den är mycket mer lik originalet i stämningen och följaktligen då mycket bättre.

Vissa händelser är så förutsägbara att det nästan blir lite löjligt, men så brukar det ju vara i skräck. Det som skiljer sig åt är att karaktärerna är lite smartare än vad de brukar vara i den här typen av film. Det är uppfriskande. Något som får mig att lyfta lite på ögonbrynet är att så som samhällets behandling av och inställning till traumatiserade personer framställs här känns överraskande trovärdigt och samhällskritiskt.

Nej, rädd blir jag inte, men det är obehagligt. Det känns bra att avsluta den här franchisen på det här sättet. För nu räcker det väl ändå?



Letterboxd hade den 3,3 i genomsnitt (beräknat på 92 358 betyg).
IMDb hade den 6,6 i genomsnitt (beräknat på 101 578 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar