tisdag 19 november 2019

Tisdagstrion: Först i serien

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Först i serien.

Åh nej. Det här blir jobbigt. Typ hälften av alla böcker jag läser hör till någon serie och jag har läst/läser mängder av olika serier. För att i någon mån göra det enklare för mig så bestämde jag mig för att endast ha svenska serier. Därför får inte Mörkt motiv av Louise Penny, Revolvermannen av Stephen King, Fladdermusmannen av Jo Nesbø, Flickan under jorden av Elly Griffiths eller Lång väg hem av Eva Dolan vara med.

Det tog ju bort en del favoriter, men inte tillräckligt. Alltså bestämde jag att serien också måste vara avslutad, vad jag vet i alla fall. Då försvinner Zack av Mons Kallentoft & Markus Lutteman, Fyrmästarns dotter av Ann Rosman och Solstorm av Åsa Larsson.

Tyvärr så har jag fortfarande sju favoriter kvar. Då tänker jag att jag bara vill ha en av varje genre, vilket gör att Askungar av Kristina Ohlsson, Människa utan hund av Håkan Nesser, Pepparkakshuset av Carin Gerhardsen och En väktares bekännelser av Elin Säfström försvinner.

Kvar blir de här tre.

1. Misterioso av Arne Dahl är första delen i dekalogin (ja, jag föredrar att ignorera att det har kommit en elfte, den hör inte hit) om A-gruppen. En helt fantastiskt bra serie.

2. Middagsmörker av Charlotte Cederlund är första delen i Idijärvitrilogin och handlar om skåneflickan som tvingas flytta upp till norraste norr. Massor av magi här.

3. Tredje principen av Anna Jakobsson Lund är första delen i den dystopiska trilogin Systemet. De här böckerna är så löjligt bra.

Japp. Till och med jag var tvungen att fuska den här veckan.

33 kommentarer:

  1. nya serier för mig, någon Arne Dahl kan finnas i min bokhylla, tack för tips, lite dystopi kan passa i höstmörker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dystopi passar alldeles utmärkt i mörkret :)

      Radera
  2. De här serierna känner jag inte alls till. Tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Tredje principen blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  4. Arne Dahl gick på tv då såg jag en del avsnitt. Tredje principen vill jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som gick på TV och kallades för Arne Dahls serie var riktigt dåligt i jämförelse med böckerna.

      Radera
  5. Middagsmörker finns oläst i min bokhylla. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  6. Köpte böckerna i Cederlunds serie alldeles nyligen. Tror det är något för mig.

    SvaraRadera
  7. Jag har läst Utmarker av Arne Dahl, men faktiskt inte serien om A-gruppen. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var väldigt glad i serien om A-gruppen :)

      Radera
  8. Kul att du också har med Tredje Principen :)

    SvaraRadera
  9. jag börjar bli riktigt nyfiken på Anna Jakobsson. Arne Dahl har jag läst något av och sett i TV

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna Jakobsson Lund rekommenderar jag. TV-serien som skulle bygga på Arne Dahls serie liknade inte böckerna överhuvudtaget.

      Radera
  10. Arne Dahl står en rad i hyllan, men av någon anledning är det bara min man som läst dem ...

    SvaraRadera
  11. Faktiskt bara Tredje Principen jag läst. Någon gång ska jag läsa nästa del i den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det dröjde ett tag för mig också, men det är bra om man läser dem hyfsat tätt :)

      Radera
  12. Charlotte Cederlund och Anna Jakobsson Lund borde jag läsa.

    SvaraRadera
  13. Har inte läst någon från din trio men vill läsa alla. :)

    SvaraRadera
  14. Inte läst någon av dessa titlar men annat av Dahl och sett någon som tv-serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arne Dahls andra serie, den med Utmarker eller vad den heter, lär vara väldigt bra.

      Radera
  15. Vilket underbart resonemang! Och Jakobsson Lund är med för tredje gången! Jag måste läsa den! Middagsmörker är en av mina också, och Arne Dahls dekalogi är verkligen bra.

    SvaraRadera
  16. Kul hur du resonerar dig fram till dina tre :-) Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var ju tvungen att få ner antalet :)

      Radera
  17. Hahaha, kul sätt att faktiskt tipsa om flera andra bra första serie böcker, har läst alla de tre du har i din tiro och skulle behöva läsa flera i de två första serierna för det är bara Systemettrilogin jag har avslutat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var bara tvungen att fuska den här veckan, jag läser ju så många serier :)

      Radera