söndag 10 november 2019

Smakebit på søndag: Tennison

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Veckan som har gått var ganska jobbig, men på ett helt annat sätt än vanligt. Tre dagar spenderades på Øredev, en konferens för utvecklare, och där var det på tok för många människor på väldigt för liten yta. Men intressant och roligt var det. Trots tröttheten som drabbade mig i fredags när jag kom hem. Tyvärr blir det inte mycket vila i lugn och ro på helgen heller. Sambon har ju två pappor som ska firas, en igår och en i dag. Batterierna får helt enkelt vara urladdade när nästa vecka börjar.

Läsningen har däremot gått väldigt bra, vilket kan tyckas vara en paradox, men i stället för att åka buss i tjugo minuter till jobbet så har jag åkt buss i en timme till konferensen. Man hinner läsa en hel del på den tiden. Boken jag håller på med nu är Tennison av Lynda La Plante och är historien om Jane Tennison, den populära karaktären i TV-serien I mördarens spår, från start. Här är hon nyutexaminerad polis i London 1973.

Min smakebit är från sida 216-217:
    Hon gick förbi Bradfields rum och stannade till när hon hörde honom ropa bakom henne. "Vart är du på väg, Tennison?"
    "Till kafeterian. Jag har rast", sa hon utan att vända sig om. Hon ville inte att han skulle se hur besviken hon såg ut.
    "Köp en kaffe och ett paket chokladkex åt mig när du ändå är där."
    Gud, vilken fräckhet! Tänkte hon.
    "Du har tre minuter på dig, så sätt fart."
    Jane blev så irriterad att hon tvärvände och satte knogarna hårt i sidorna. "Jag ber så mycket om ursäkt, men jag har fullt upp i receptionen nu igen, och jag har bara två händer, så för en gångs skull får ni gå och köpa ert kaffe och era chokladkex själv!"
    Han lade huvudet på sned och förstod instinktivt varför hon var upprörd.
    "Ta det lugnt, Tennison. Skynda dig med kaffet, för jag vill ha med dig i utredningsteamet och du ska vara med på samlingen i ledningsrummet. Sa inte Gibbs det?
    Jane önskade plötsligt att hon kunde sjunka genom golvet. Mumlande bad hon om ursäkt för sitt dåliga uppförande.
    "Det glömmer vi för den här gången. Och du är rätt söt när du är arg", sa han och tittade på klockan. "Nu har du bara två minuter på dig."

30 kommentarer:

  1. haha, bra sätt att hamna i en annan värld, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bättre än att faktiskt åka tillbaka till 1973 :)

      Radera
  2. Skönt med tid för läsning. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  3. Ja, det kan vara uttröttande samtidigt som det mentalt ger energi. Samma här med Deckarfestivalen.
    Det ska bli mycket spännande att se vad du tycker om boken. Jag misstänker att vi inte kommer att tycka lika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så roligt samtidigt som det är så jobbigt :)

      Jag blev nyfiken nu och kollade bara snabbt på vilket betyg du gav den och så långt verkar vi inte vara speciellt oense ;)

      Radera
  4. Jeg håper du virkelig får hvilt litt i dag, så du ikke er så trett når neste uke begynner.
    Setningen "du är rätt söt när du är arg" er noe av det verste jeg hører. Da blir jeg sint da :-D
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här boken är full av 70-talssexism och jag håller med dig. Den meningen fick mig att se rött.

      Radera
  5. Åh, jag tyckte jättemycket om I mördarens spår. Och Helen Mirren är ju så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett några avsnitt av TV-serien, men den har alltid gått så konstiga tider så det har inte blivit så många.

      Radera
  6. instämmer med föregående talare! jag får lust att se om TV - serien. tack för smakebit och påminnelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir faktiskt också lite sugen på att se TV-serien. Måste se om jag kan hitta den på någon streamingtjänst.

      Radera
  7. Tyckte mycket om den här, tänkt ta mig an tredje delen snart. Gillade också tv-serien med Helen Mirren. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag kommer att läsa andra delen i alla fall, men jag har inte blivit helt övertygad.

      Radera
  8. Så det kan bli...hade kunnat vara jag, impulsiv och lättretad, h aha
    Jag har sett tv-serien o föredrar det sättet att "läsa" deckare, men tack för kul smakbit och trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den där berömda droppen som får bägaren att rinna över :) Jag tror faktiskt att just denna passar bäst på TV.

      Radera
  9. Känner varken till bok eller tv-serie. Men man kan ju inte ha koll på allt. ;) Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte sett så mycket av TV-serien, men det jag har sett har varit bra.

      Radera
  10. Tack för smakbiten! Jag har inte läst något av LaPlante än. Man kan bli riktigt trött av för mycket folk och en massa ny information.

    SvaraRadera
  11. Jag gillade den boken jättemycket. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättemycket gillar jag den inte, men jag tror nog att jag vill läsa nästa del i alla fall.

      Radera
  12. Den är jag väldigt sugen på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har stått här länge och väntat :)

      Radera
  13. Tv- serien gillade jag, boken har jag inte läst. Tack för smakbiten.
    Hoppas att du har fått lite vila nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan nog vara ännu roligare att läsa boken om man har sett TV-serien. Här får man ju träffa Jane från början :)

      Radera
  14. Hm. Har inte sett serien, och inte hört talas om Tennison. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju omöjligt att ha koll på allt :)

      Radera
  15. Ja pendling kan vara bra för läsandet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina vanliga tjugo minuter känns nästan för lite :)

      Radera