torsdag 7 november 2019

Hett i hyllan #221

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Det börjar närma sig slutet på de olästa från bokrean 2016, men än finns det ett gäng kvar.
Höglandet av Steinar Bragi hörde jag mycket bra saker om, då när den kom. Alltså var jag ju tvungen att köpa den.

Det här alltså en isländsk bok och inte bara det. Det sägs vara skräck också. Island och skräck måste ju vara optimalt. Där är mörkt, kargt och ensligt. Perfekta förhållanden för något rysligt. Hoppas jag. Nu när jag tänker på det så borde den ju passa i novembermörkret...

Så här står det på baksidan:
Island, efter börskraschen. Två par gör en utflykt till det ensliga isländska höglandet i öns inre delar. Landskapet är kargt och ogästvänligt och i den tjocka dimman kör de rakt på ett hus. Bilen går sönder och de tvingas övernatta hos husets ägare, två gamlingar som lever isolerade. De beter sig märkligt, låser om sig och verkar vara rädda för någon ute i mörkret. De fyra försöker komma därifrån, men misslyckas gång på gång. Snart blir sprickorna inom gruppen uppenbara.

Egill och Hrafn är sedan länge rivaler. De har båda tillhört finanseliten på Island men har i kraschen förlorat allt och försöker dämpa sin ångest med alkohol, droger och porr. Journalisten Anna är avundsjuk på psykologen Vigdis. Samtidigt är hon den enda som försöker ta reda på vad paret i huset egentligen döljer. Allt tyder på att mannen flytt upp på höglandet för att gömma sig efter att ha begått ett fruktansvärt dåd. Den mardrömslika situationen intensifieras. De fyra måste samarbeta och själva ta sig därifrån, samtidigt som deras förflutna hinner ikapp dem i allt snabbare takt.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

15 kommentarer:

  1. Det verkar som om Höglandet kan vara spännande, och Island har ju en så fantastisk miljö.
    http://mosstanten.se/2019/november/hett-i-hyllan-29-sanger-av-lars-forssell.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag ska försöka klämma in den. Om tiden finns.

      Radera
  2. https://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com/2019/11/07/hett-i-hyllan-8/
    Och mina blommande orkidéer är med på bild!

    SvaraRadera
  3. Den lät verkligen obehaglig!
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2019/11/07/hett-i-hyllan-169/

    SvaraRadera
  4. Den låter jättespännande och Island lockar ju alltid, men jag antar att jag bara skulle bli vettskrämd om jag läste den :( Här är min: https://scyllashylla.blogspot.com/2019/11/hett-i-hyllan-22.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker ju om att bli skrämd när jag läser :)

      Radera
  5. Känner inte till den boken men den låter spännande. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2019/11/hett-i-hyllan-221.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var en del på tapeten när den kom.

      Radera
  6. Mitt bidrag finns här

    https://mittbokintresse.blogspot.com/2019/11/hett-i-hyllan-vecka-45-2019.html

    SvaraRadera
  7. Den där låter riktigt, riktigt, bra! Så länge sedan jag läste något från Island, tror det kan vara dags snart :)

    Jag verkar ha fastnat för de sista raderna i dina Hett i hyllan-inlägg, för jag hamnar alltjämt på "heta böcker av annan anledning": http://ottosson.cc/hett-i-hyllan-5-bin-och-manniskor/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog ett tag sedan jag läste något isländskt också.

      Radera
  8. Tror jag också tittade ganska mycket på den här när den kom men det blev aldrig av att jag skaffade den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade väldigt dålig impulskontroll 2016 :)

      Radera