tisdag 5 november 2019

Tisdagstrion: Fåglar

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Fåglar.

Fåglar var det ja... Klurigt värre, men jag provar med dessa.

1. Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan har med världens sötaste lilla lunnefågel. Neil. Han är min absoluta favorit i den här boken.
2. Fågelmannen av Mo Hayder handlar om en mördare med en väldigt speciell signatur; en liten fågel insydd i bröstet på mordoffren.
3. Blå gryning av Ann Cleeves handlar egentligen inte om fåglar, men på ön där boken utspelar sig finns en fågelstation.

34 kommentarer:

  1. Men så fruktansvärt otäckt. Sy in en fågel! Då vill jag hellre träffa en gullig lunnefågel. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är nog den äckligaste av Mo Hayders böcker och ja, det är definitivt mycket trevligare med en liten lunnefågel :)

      Radera
  2. något speciellt med lunnefåglar, inte läst de andra.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst någon av dem, så tack för tipsen! Ann Cleeves är jag extra sugen på att testa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst de fem första böckerna och de är bra.

      Radera
  4. Fy för bläRRRan! som min far brukar säga, när det gäller fåglar insydda i bröstet. Men lunnefåglar är ju ljuvliga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mo Hayders bok är lite makaber, men väldigt bra om man gillar det :)

      Radera
  5. Just det, lunnefågeln i Cornwall! Det var en trevlig bifigur i den feelgood-storyn.

    SvaraRadera
  6. Kul att se dina böcker på temat!

    SvaraRadera
  7. Det var andra gången lunnefågeln dök upp i dagens trio, och två gånger är en gånggång, som en säger. Får ta och leta rätt på den, helt enkelt. Cleeves har jag läst, men Hayder har jag aldrig varit sugen på, och blev det inte nu heller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lunnefågeln Neil måste du läsa om :) Hayder är speciell, det brukar vara väldigt brutalt och rått.

      Radera
  8. Neil var den stora behållningen i boken! Fågelmannen var rätt så otäck, precis som de flesta av Hayders böcker.

    SvaraRadera
  9. Neil hade jag tänkt ta med i min trio men så blev det inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev några att välja mellan, till slut :)

      Radera
  10. Lunnefågeln Neil, ja, hur kunde jag glömma honom så till den milda grad att han inte kom med i min trio?

    SvaraRadera
  11. Lilla bageriet har jag läst, den var jättemysig. Cleeves har jag bland mina olästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tänkt ta tag i Cleeves serie snart igen. Har ju inte läst alla.

      Radera
  12. Blå gryning har jag läst. Lite nyfiken på Mo Hayders böcker men de verkar vara lite i otäcka....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju inte rätt person att göra den bedömningen, men förutom Fågelmannen så tycker jag inte att Hayders böcker har varit så otäcka :)

      Radera
  13. Fågelmannen verkar förfärlig :O

    SvaraRadera
  14. Har inte läst någon av dina.

    SvaraRadera
  15. har läst Mo Hayder och Anne Cleeves. Colgan känner jag till

    SvaraRadera
  16. Svar
    1. Tycker det snart borde vara dags för fler översättningar av hennes böcker nu :)

      Radera
  17. Inte läst något av dessa författare. Insydd fågel lät ju läskigt.

    SvaraRadera