söndag 3 november 2019

Smakebit på søndag: Ett kallt fall

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Den här helgen har tillbringats i Halmstad, det har nämligen varit dags för den årliga återträffsmiddagen med sambons gamla kollegor och respektive. En tradition som har hållt på sedan 1996. Vi passade på att göra det till en hotellweekend eftersom det inte är så ofta den där middagen hålls på något civiliserat ställe (och då menar jag ort med hotell).

I och med den här middagen så har det inte blivit speciellt mycket läst i helgen, men jag har ju tågresan hem (den tar dock bara en timme. I bästa fall) och jag har så klart tidsinställt det här inlägget. Jag har ingen aning om hur långt jag har hunnit i min bok. Det blir ändå ett litet smakprov ur Ett kallt fall av Peter May. Tyvärr utspelar sig inte den här boken på Yttre Hebriderna utan i Paris.

Min smakebit är från sida 216-217:
    "Fanns det då inte ett namn som kunde associeras med den första omgången ledtrådar? De som ni hittade under Place d'Italie?"
    "Philippe Roques", sa Enzo. "men det var bara en ledtråd som förde oss till Hospital Saint-Jacques."
    "Är du säker på det? Var det inte så att den Hugues d'Hautvillers som ni först grävde fram var en av grundarna till Tempelherreorden? Inte den Hugues d'Hautvillers som studerade vid ENA."
    Innebörden i vad hon ville komma fram till började gå upp för Enzo.
    "Hon har rätt", sa Raffin. "Kanske för ledtrådarna inte bara till nästa omgång kroppsdelar utan också till namnet på en av mördarna." Han skrev in Philippe Roques i sökfältet och tryckte på knappen. "Få se vad vi får upp."

30 kommentarer:

  1. Det är ju ett extra plus om det är Yttre Hebriderna, men jag än ändå nyfiken på den här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Paris lockar mig inte alls, det gör Yttre Hebriderna :)

      Radera
  2. länge sedan jag läste något av Peter May. tack för smakebit och påminnelse

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas det blev en trevlig träff för er. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det blev trevligt. Precis som det brukar.

      Radera
  4. Verkar spännande! Jag har inte läst något av Peter May tidigare men har hört mycket bra. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte detta är en av hans bättre, men han verkar alltid vara läsvärd.

      Radera
  5. Ännu inte läst något av Peter May, och just den där titeln kände jag inte till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Tack för smakebiten! Någon gång ska jag ta mig an en Peter May, tror jag kommer gilla honom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är väldigt lätt att tycka om :)

      Radera
  7. Jag har faktiskt läst Mays böcker trots att det inte är min genre. Men till Paris har jag inte lika bråttom, tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev lite överraskad (och besviken) när jag hamnade i Frankrike och inte på någon ödslig, karg ö utanför Skottland.

      Radera
  8. Jag brukat gilla Mays böcker. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag också och den här är inte heller dålig.

      Radera
  9. Paris? Det hade jag inte väntat mig, men gillar Peter Mays böcker, och det blir förstås att läsa ;)Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad han har för relation till Frankrike, men någon lär han ha.

      Radera
  10. Tack för smakbiten. Jag har förstått han skrivit fler böcker som utspelar sig Frankrike, och är lite skeptiskt inställd...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den börjar närma sig slutet nu och jag vet inte riktigt vad jag tycker. Jag tycker inte den är lika bra som hans andra böcker i alla fall.

      Radera
  11. Har läst och gillat fyra böcker av May men föredrar också när de är på Yttre Hebriderna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är en ganska tidig bok, 2006 tror jag, och det märks. För mig är detta inte alls lika bra som Yttre Hebriderna.

      Radera
  12. Den här vill jag läsa, May är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även en mindre bra May är oftast läsvärd.

      Radera
  13. Hoppas du haft en riktigt trevlig träff och hotellhelg. Tac för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt var det, men jobbigt att gå och jobba på måndag morgon :)

      Radera
  14. Så koselig å møtes over så mange år! Jeg håper dere hadde en hyggelig kveld. Jeg har prøvd meg på Peter May, men fikk det ikke helt til. Men jeg kunne godt tenke meg å prøve igjen siden så mange liker bøkene hans.
    Ha en riktig fin mandag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väldigt speciellt och det skrevs väldigt tydliga och detaljerade regler för de här återträffarna för snart 25 år sedan. Förmodligen är det därför det fungerar :)

      Jag har tyckt lite olika mycket om hans böcker (detta är den sjunde) så ge honom en chans till :)

      Radera
  15. Låter riktigt spännande. Och Paris är helt ok för mig, även om jag kanske skulle lockas mer av Yttre Hebriderna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är spännande, men Paris lockar inte mig för fem öre :)

      Radera