måndag 18 november 2019

Film: Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott (2018)

Titel: Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott
Originaltitel: Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald
Genre: Fantasy
Regissör: David Yates
Manus: J K Rowling
Skådespelare: Eddie Redmayne, Katherine Waterston, Dan Fogler, Johnny Depp, Jude Law
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: Storbritannien | USA
Längd: 134 min
Serie: -
Såg den på DVD 25 oktober 2019




Handling
Grindelwald har lyckats undkomma arresten och har bestämt sig för att samla anhängare som inte får veta sanningen om hans egentliga agenda: att uppfostra renblodstrollkarler till att styra över alla icke-magiska varelser. I ett försök att hindra Grindelwalds planer, tar Albus Dumbledore hjälp av sin tidigare elev Newt Scamander, som går med på att hjälpa till - ovetandes om vilka faror som väntar? Såväl kärlek som lojalitet testas, även hos trogna vänner och inom familjer, i en alltmer uppdelad värld.

Min kommentar
Förra året såg jag den första filmen i den här "serien" när sambon var tvungen att jobba kväll. Den här andra filmen hade jag planerat att se när han var borta på en tredagarskonferens. Den här typen av film ser jag nämligen bäst utan störande och uttråkad sambo.

Jag inser snabbt att jag nog inte kommer ihåg speciellt mycket från Fantastiska vidunder och var man hittar dem. Kanske är det på grund av det som jag upplever den här filmen som väldigt rörig. Det blir så trassligt att jag förmodligen missar en del vändningar. Öppningsscenen ger mig dessutom nästan epilepsi. Jag avskyr verkligen snabba klipp. För mig är det bara en ursäkt för att inte göra det snyggt. Man ser ju ändå ingenting.

Det är på tok för lite av fantastiska vidunder här, även om nu ett av dem hade en nyckelroll. Humorn finns fortfarande, men inte lika mycket/bra. Glädjen och det "barnsliga" är spårlöst försvunna. Här finns bara nattsvart mörker. Massmötesscenen (som för övrigt påminner en hel del om den i Indiana Jones och det sista korståget) ger mig tydliga vibbar av Hitler och nazister. Så mörkt är det.

Jacob Kowalski, spelad av Dan Fogler, är fortfarande min favorit. Jag förstår ju att det inte är meningen, men han är obetalbar och definitivt den som är lättast att relatera till och känna med. Eddie Redmayne är fortfarande riktigt bra. Johnny Depp är... Johnny Depp, bara lite mer återhållsam än vad han brukar vara. Tack och lov. Jude Law är jag lite svag för, precis som jag är för hans karaktär Albus Dumbledore.

Jag är inte lika begeistrad av den här filmen. Visuellt är det perfekt. Innehållsmässigt... not so much.



Letterboxd hade den 2,8 i genomsnitt (beräknat på 106 493 betyg).
IMDb hade den 6,6 i genomsnitt (beräknat på 183 421 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

6 kommentarer:

  1. Tyckte att filmen var hyfsad. Håller med, för lite fantastiska vidunder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade den bara inte varit så rörig så skulle den ha varit mycket bättre. Och med fler fantastiska vidunder :)

      Radera
  2. Jag var också väldigt förvirrad i början, och fick kolla med sonen hela tiden vem som var vem och hur de relaterade till HP och förra filmen...Men den fick ändå en 4 då den var välgjord och lyckades distrahera mig från jobbiga tankar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket välgjord är den, men jag saknade det som jag tyckte så mycket om i första filmen :) Och så hade jag ingen att fråga ;)

      Radera
  3. Jag gillade den förra men av din beskrivning så lockar inte den här alls tyvärr. Och även jag har ju en sambo som verkligen inte går att ha i närheten av en sån här film :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker du ska se den ändå. Den är otroligt snygg och inte dålig på något sätt. Bara rörig, speciellt i början. Se bara till att se den i fred :)

      Radera