måndag 11 november 2019

Film: Falling Inn Love (2019)

Titel: Falling Inn Love
Originaltitel: Falling Inn Love
Genre: Romantisk komedi
Regissör: Roger Kumble
Manus: Hilary Galanoy, Elizabeth Hackett
Skådespelare: Christina Milian, Adam Demos, Jeffrey Bowyer-Chapman, Daniel Watterson, Claire Chitham
Utgivningsår: 2019
Produktionsland: USA
Längd: 98 min
Serie: -
Såg den på Netflix 18 oktober 2019





Handling
När en framgångsrik tjej från San Francisco vinner ett värdshus på Nya Zeeland lämnar hon stadslivet för att rusta upp byggnaden med hjälp av en stilig snickare.

Min kommentar
Jag vet att jag nämnde att oktober skulle gå i skräckens tecken, men jag blev så besviken förra veckan och jag behövde verkligen något upplyftande efter en slitsam vecka. Då föll valet på en romantisk komedi. De brukar ha en förmåga att förbättra humöret.

Falling Inn Love utspelar sig mestadels i Nya Zeeland. Bara det gör den värd att se. Här vimlar det av engelska med en ljuvlig accent och miljön är fantastisk. Det enda som stör mig är att nya zeeländarna framställs som lite korkade (jag gissar att manusförfattarna är amerikaner). Däremot så stämmer det till 100% att de är hjälpsamma och gästvänliga.

Det tar inte speciellt lång tid innan man vet exakt hur den här filmen ska sluta, men det gör ingenting alls. Jag tittar inte på romantiska komedier för att överraskas (det är visserligen en bonus om det någon gång skulle hända) utan för att man vet precis vad man får. Falling Inn Love (jag skriver gärna titeln många gånger, jag älskar den) är exakt som en romantisk komedi ska vara, den har alla ingredienser. Inklusive en envis get (OBS! detta är ingen omskrivning för envis gubbe, Gilbert är en riktig get). Den är charmig, gullig, söt... jag blir på gott humör.

Om du inte gillar den här typen av film, se den inte. För mig var den perfekt efter en riktigt usel jobbvecka.

Tyvärr känner jag mig tvungen att ha med den här lilla avdelningen här...
Avdelningen för olika funderingar:
Grundförutsättningen för den här filmen förstår jag inte. [spoiler]Värdshusets ägare ville tjäna pengar. Då lottar han ut fastigheten utan motprestation? Det enda man behövde göra var att skriva en uppsats på 400 ord? Hur tjänar man pengar på det? Och den där tragedin som den virriga gamla tanten , hon som gav Gabriela ritningarna, insinuerade hade hänt på värdshuset, vad var det egentligen?[/spoiler]



Letterboxd hade den 2,3 i genomsnitt (beräknat på 5 748 betyg).
IMDb hade den 5,6 i genomsnitt (beräknat på 8 791 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan ännu inte köpas.

2 kommentarer:

  1. Jag såg den också efter en usel jobbdag/vecka. Perfekt var den då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen ett perfekt tillfälle att se den. Lagom av allting :)

      Radera