lördag 2 november 2019

"Begynnelse" av Dan Brown

Författare: Dan Brown
Titel: Begynnelse
Genre: Thriller
Antal sidor: 521
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Origin
Översättare: Lena Karlin & Peter Samuelsson
Serie: Robert Langdon 5
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Utgivningsår: (original) 2017 (min) 2017
Format: E-bok
Källa: Biblioteket
Utläst: 1 oktober 2019




Första meningen: På vägen uppför den svindlande branta kuggstångsbanan i det mödosamt klättrande tåget spanade Edmond Kirsch upp mot den taggiga bergstoppen ovanför sig.

Baksidetext
Robert Langdon, professor i religiös symbolik vid Harvard, anländer till Guggenheimmuseet i Bilbao för att närvara vid avslöjandet av en upptäckt som enligt inbjudan kommer att "förändra vetenskapen för alltid". Edmond Kirsch, en fyrtioårig miljardär som blivit världskänd för sina hypermoderna tekniska uppfinningar och djärva förutsägelser, var en gång Langdons student. Nu hävdar han att han funnit svaret på två av mänsklighetens mest omdebatterade frågor.

När den spektakulära presentationen inleds inser Langdon att han och de hundratals andra gästerna står inför ett avslöjande som är långt mer kontroversiellt än de kunnat ana. Men plötsligt exploderar den välorkestrerade kvällen i kaos. Tillsammans med museets eleganta chef Ambra Vidal finner Langdon sig vara måltavla för en okänd fiende som inte skyr några medel för att förhindra att Kirschs banbrytande upptäckt når dagens ljus. Tillsammans flyr Langdon och Vidal mot Barcelona för att knäcka det kryptiska lösenordet som skyddar Kirschs hemlighet innan det är för sent. Under den dramatiska jakten tvingas Langdon navigera bland mystiska koder, nedtystade historiska fakta och religiös extremism.

Min kommentar
När jag behövde en ny bok på semestern så tyckte jag att det kunde vara dags för äventyr och högt tempo så jag började läsa Begynnelse. Den femte delen om Robert Langdon. Jag har läst alla Dan Browns tidigare böcker och har gillat dem lite olika mycket, men jag vet alltid vad jag får. Det i sig brukar räcka, men det kan också vara en nackdel. Den här boken gjorde mig inte besviken.

Jag hade inte läst speciellt långt innan jag insåg att Begynnelse utspelar sig i Spanien, där jag just befann mig på semester. Det var helt oväntat och bara ren tur, jag visste inte ens vad boken handlade om. Mestadels befinner vi oss i Barcelona, men även i både Madrid och Bilbao. Städer där jag aldrig har varit, men jag bara älskar beskrivningarna av alla byggnader och jag vill se dem i verkligheten. Jag googlar som en tok under läsningen för att jag åtminstone ska få en idé om hur det ser ut.

I Begynnelse är det inte lika många koder och symboler för Langdon att knäcka, men temat i sig gör mig lycklig. Vetenskap kontra religion är ju en ständigt aktuell historia. Det är intressant att katolikerna i boken gärna påpekar vad kristna gjorde mot dem, men de verkar ha glömt vad katolikerna gjorde mot de kristna. Jag förstår att en vetenskapsman tycker att upptäckten förändrar synen på Gud, men är samtidigt säker på att den inte påverkar en troende. Det ena utesluter inte det andra. Vilket Brown också är noga med att påpeka. Här finns även AI, som både tilltalar mig och skrämmer sk-ten ur mig. Intrigen/temat får en solklar femma.

Persongalleriet är ganska litet, men det räcker. Det är väl egentligen inte någon som sticker ut, men Winston är naturligtvis min favorit. Det som stör mig är att Langdon alltid, på något mystiskt sätt, lyckas få en kvinnlig skönhet vid sin sida. Snälla överraska mig någon gång!

Jag kunde knappt lägga ifrån mig boken innan den var utläst, detta är ett sant äventyr. Tempot är högt och det händer något hela tiden. Lite förvånad blir jag när jag inser att allt i denna nästan-tegelsten sker under ett enda dygn. Lite som TV-serien 24 timmar. Upplösningen och slutet är inte speciellt överraskande, men vägen dit är löjligt spännande. Det jag tar med mig är en mening i slutet: Dialog är alltid viktigare än enighet.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,85 i genomsnitt (beräknat 209 982 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Begynnelse: Johannas deckarhörna, Marias bokhylla och malins bokblogg.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

2 kommentarer:

  1. Det är något jag gillar med hans böcker, att man sitter och googlar som en tok under tiden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nästan ett tvång att kolla upp allt, byggnader, teorier, historia...

      Radera