söndag 24 november 2019

Smakebit på søndag: Rooster Bar

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Den här helgen är den första oplanerade på väldigt länge. Eller ja, den är i alla fall oplanerad för mig, sambon måste jobba idag, men lite egentid kan jag väl klara av. Min tanke är att jag bara ska ladda batterierna, som jag gjorde igår; läsa, titta på TV och kanske skriva något blogginlägg. Kanske är det också dags att börja lägga julpusslet. Vi får se hur det går med det.

I morse började jag läsa Rooster Bar av John Grisham, en alldeles ny bok på svenska (den är inte så ny i original, den kom redan 2017) av en gammal favoritförfattare. Jag har inte läst något av honom på länge så det här ska bli intressant.

Min smakebit är från sida 5:
När året nu närmade sig sitt slut firades julhelgen som vanligt, men hemma hos familjen Frazier fanns det inte mycket att glädjas över. Mrs Frazier dekorerade mekaniskt en liten gran, slog in några billiga julklappar och bakade kakor som ingen egentligen ville ha, och medan Nötknäpparen som vanligt spelade nonstop på stereon nynnade hon tappert med ute i köket som om det faktiskt var en god jul.

22 kommentarer:

  1. juligt värre men lite deppigt, verkar vara produktiv författare, minns inte om jag läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har skrivit en otrolig mängd böcker.

      Radera
  2. Ligger verkligen efter i läsningen av Grisham. Den här fick jag förra julen men har inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte hur många olästa jag har av honom, så ja, jag ligger också efter där.

      Radera
  3. Oj det var längesedan jag läste något av honom men kanske man ska göra.

    SvaraRadera
  4. Julstämning. Helt rätt i tiden, även om den här inte låter så rosenskimrande direkt. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ingen julkänsla alls här.

      Radera
  5. Jag har aldrig läst Grisham - det borde jag göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en del att välja bland. Allt är tyvärr inte lika bra.

      Radera
  6. Tillkämpade julbestyr som det verkar. Tack för smakbit.

    SvaraRadera
  7. Vilken deppig jul. Tack för smakbiten!Här laddaas också baterierna inför nästa vecka med läsning, bloggskrivning och någon film/tv-serie.

    SvaraRadera
  8. Jag har bara läst en bok av honom, o det var längesen. Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst ganska många, ändå har jag många olästa :)

      Radera
  9. Grisham har ju skrivit massor, men jag har inget läst. däremot är ju många av hans titlar filmade och har gått på TV. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det funkar nästan lika bra att se dem, man hinner ju omöjligt läsa allt.

      Radera
  10. Hm, jag har en bibliotekskund som är passionerat intresserad av Grisham. Undrar om vi har beställt den här? Det har vi säkert, men jag tror jag ska kolla upp saken imorgon.
    .. nej, jag kan inte riktigt skilja på arbete och fritid numera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den släpptes nu i november. Är det inte värre än så med ihopkopplingen av arbete och fritid så må det väl vara hänt :)

      Radera
  11. har läst något av Grisham för länge sen, men fastnade inte. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har skrivit ganska mycket och allt är tyvärr inte lika bra. Det är lite av en chansning.

      Radera