torsdag 21 november 2019

Hett i hyllan #223

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Nu är det inte många olästa från bokrean 2016 kvar att presentera.
Mirakelverkstaden av Valérie Tong Cuong var jag nyfiken på i flera år innan den faktiskt ramlade ner i min elektroniska varukorg.

Jag vet egentligen inte vad det är som har lockat mig för jag vet nog inte vad den handlar om ens. Förmodligen måste det betyda att andra bokbloggare, som jag litar på, har läst och gillat. Vilka de är minns jag inte längre. Boken har ju faktiskt nästan sex år på nacken. Eftersom den är fransk och jag med en dåres envishet fortsätter att hävda att jag inte gillar franskt så har den blivit stående. Nu när jag läser beskrivningen så låter den ju spännande. Visst?

Så här står det på baksidan:
Mariette är historie- och geografilärare och gift med en narcissistisk politiker. Hon är på gränsen till utbrändhet och när klassens bråkstake går ett steg för långt gör hon något oerhört hon skickar honom nerför en trappa med en rungande örfil. Millie lever ett ensamt liv där vikariaten som sekreterare avlöser varandra. Men en kväll står hennes hus plötsligt i ljusan låga. Då vänder Mille flammorna ryggen och kastar sig ut genom fönstret. Monsieur Mike har deserterat från militären och har sedan dess gjort gatan till sitt hem. Överfallet från den stackars saten vars sovplats han stulit kommer som en blixt från klar himmel.

Precis när Mariette, Millie, och Monsieur Mike tror att allt är förlorat dyker Jean upp som svaret på deras böner och sträcker ut en hand. Det sägs att han uträttar underverk med dem han välkomnar till sin Mirakelverkstad, att han mot alla odds lyckas lappa ihop trasiga själar. Men kan man verkligen skapa sig själv på nytt utan att göra upp med sina gamla demoner? Den mystiske Jean drar i trådarna i en lek som blir allt farligare, och de boende på Mirakelverkstaden börjar ana att allt inte är som det verkar.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

16 kommentarer:

  1. Jag hävdar ju också att franskt inte är min grej, och den här gången blir jag inte alls lockad. Men jag kände ju inte igen boken heller...
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2019/11/21/hett-i-hyllan-171/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer ju att jag har fel (inte ofta, men det händer) och det tar emot lite, men jag har läst flera bra franska böcker :)

      Radera
  2. Aldrig hört talas om den här författaren men boken kanske är spännande.
    http://mosstanten.se/2019/november/hett-i-hyllan-31-spegelkriget-2.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så underligt. Jag tyckte jag såg den precis överallt ett tag.

      Radera
    2. På den tiden jobbade jag fortfarande och bloggade inte så det varnagel inte bara den här boken som jag inte såg. :-)

      Radera
    3. Det förklarar ju saken :)

      Radera
  3. Mirakelverkstaden har stått länge på vänt hos mig också, men den jag lyfter idag är en annan: http://ottosson.cc/hett-i-hyllan-7-stormarnas-imperium/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kikat lite på vilka som ska få vara med i min boktolva nästa år och det ser ljust ut för den här boken.

      Radera
  4. Den finns som hyllvärmare hos mig också. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2019/11/hett-i-hyllan-223.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att jag inte är ensam om att inte ha läst den :)

      Radera
  5. Jag har inte läst din bok. https://eggetbok.blogspot.com/2019/11/hett-i-hyllan-99.html

    SvaraRadera
  6. Har också sett Mirakelverkstan tidgar men inte läst.
    Mitt bok finns här:
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2019/11/hett-i-hyllan-vecka-47-2019.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att den var svår att missa om man läste bokbloggar.

      Radera
  7. Ja, den där var het när den kom! Jag bjuder för ovanlighetens skull på en deckare idag: https://bokdivisionen.wordpress.com/2019/11/21/hett-i-hyllan-annabelle/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst var den. Tror den kan vara bra.

      Radera