måndag 21 mars 2022

Film: La la land (2016)

Titel: La la land
Originaltitel: La la land
Genre: Musikal
Regissör: Damien Chazelle
Manus: Damien Chazelle
Skådespelare: Ryan Gosling, Emma Stone, Rosemarie DeWitt, John Legend, Finn Wittrock
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 128 min
Serie: -
Såg den på Viaplay 27 februari 2022





Handling
Den aspirerande skådespelerskan Mia jazzpianisten Sebastian i en bilkö och sakta men säkert utvecklar de ett förhållande som får hela staden Los Angeles att sjunga och dansa. Men kan Mias och Sebastians kärlek överleva deras stora ambitioner? Finns det överhuvudtaget plats för stormande kärlek när man försöker slå igenom i Hollywood?

Min kommentar
Ibland blir det en extra film på helgen och då oftast en äldre, ganska ofta något vi har sett tidigare, men det händer att det slinker ner en "osedd" film. Som La la land. Den var ju ganska het för några år sedan, men jag såg den aldrig då. Nu har den legat på lista ett bra tag och det kändes som att det kunde vara dags nu. Äntligen.

Jag är egentligen inte så mycket för att se en film bara för att den har fått en massa priser, men jag tror att jag har en grej om att i alla fall se de som vinner Årets film. Även om det nu kan ta några år innan det händer. Och ja, jag trodde verkligen att jag gillade musikaler.

Min förvåning var tämligen stor när ganska snabbt blev uttråkad av den här filmen. Det är en ganska banal historia som man har sett x antal gånger förut. Inget är egentligen nytt. Det är snarare så att det är gammalt och om det är de gamla Hollywoodfilmerna man har försökt efterlikna så har man lyckats. Det känns svulstigt och lite pretentiöst. Hantverket är dock gediget, trots allt.

Först och främst så saknar jag nog något slags kemi mellan de två i det förmodade kärleksparet. Jag bryr mig inte om hur det går för någon av dem och jag blir varken intresserad eller nyfiken. Filmen lyckas inte beröra mig på något plan egentligen. Faktum är att den inte får mig att känna något alls. Den papperstunna handlingen räcker inte på långa vägar till två timmar film. Drömscenerna, eller vad de nu är, gör det bara extra utdraget och jag förstår inte meningen med dem.

Eventuellt så skulle min motvilja kunna bero på att jag verkligen inte gillar jazz och detta kallas tydligen för en jazzmusikal, men jag tror inte att det är hela sanningen. Musiken var inte så framträdande/påträngande att den störde. De sång- och dansnummer som fanns var dock inget speciellt. Och Ryan Gosling är verkligen ingen stor sångare, även om han gör det helt okej.

La la land passade inte mig alls. Jag förstår helt enkelt inte storheten. Den är för lång, för tråkig och för rörig. Tack vare slutet så får den ändå en trea.



Letterboxd hade den 3,9 i genomsnitt (beräknat på 1 190 855 betyg).
IMDb hade den 8,0 i genomsnitt (beräknat på 557 982 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar