torsdag 31 mars 2022

Hett i hyllan #346

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Jag köpte en hel del böcker på bokrean 2018 och många av dem är fortfarande olästa. Här är ännu en.
Skrik tyst så inte grannarna hör av Karin Alfredsson var en självklar bok för mig att köpa.

Jag har läst flera av hennes böcker. Faktiskt (så gott som) alla om läkaren Ellen Elg, som är fem stycken. Eller de var fem ända till förra året och nej, jag har inte läst den sjätte. De har i alla fall varit riktigt bra allihop. Den senaste av de fem läste jag redan 2014 och då längtade jag efter fler böcker. Gärna om Ellen Elg, men egentligen vad som helst från henne (hon har släppt en del annat också, efter denna, men de har jag inte ens köpt). Trots detta så har jag alltså fortfarande inte läst den här boken, efter fyra år. Ett solklart fall för Vi möts igen kanske?

Så här står det på baksidan:
Allt kommer att ordna sig. Roger är omtänksam och uppvaktande och har vigt sitt liv åt att hjälpa afrikanska kvinnor ur fattigdom. Han ser på Ellinor med en blick som säger att han vill ha henne, att hon är hans. Du kanske ska flytta med till Afrika? Rogers erbjudande blir lösningen på den ekonomiska knipa Ellinor har hamnat i. Hon lämnar frisörsalongen och Stockholm och flyttar med till Zambia.

Efter ett liv i fattigdom i Lusakas slumområden får änkan Loveness ett liknande erbjudande. Siame är välklädd, snäll mot barnen och har en tjänstebostad hos svenska ambassadens biståndsråd. En riktig bostad. Med en dörr som går att låsa. Allt kommer att ordna sig.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

10 kommentarer:

  1. Den här funderade jag starkt på att läsa när den var som mest omtalad, men det blev aldrig av.
    http://mosstanten.se/2022/03/31/hett-i-hyllan-148-mor-mamma-morsan/

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst din bok.
    https://rammengarden.blogspot.com/2022/03/hett-i-hyllan-20220331-stekta-grona.html

    SvaraRadera
  3. Den här har varit med i min Hett i hyllan också, och den är fortfarande oläst. Trots att jag var sugen när den kom!
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2022/03/31/hett-i-hyllan-289/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju gillat allt annat jag läst av henne så jag förstår egentligen inte hur denna har lyckats förbli oläst.

      Radera
  4. Den här verkar jätteintressant. Har inte läst så mycket av KA, men ett par, dock inte denna,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nästan våga påstå att allt av Karin Alfredsson är intressant.

      Radera
  5. Din hett i hyllan har jag läst, och den var väl bra.
    Mitt bidrag denna vecka
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2022/03/hett-i-hyllan-vecka-13-2022.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara "väl bra"? Då fick jag lite lägre förväntningar och det är ju bra 🙂

      Radera