måndag 28 mars 2022

Film: Wrath of man (2021)

Titel: Wrath of man
Originaltitel: Wrath of man
Genre: Action
Regissör: Guy Ritchie
Manus: Nicolas Boukhrief, Eric Besnard, Guy Ritchie, Marn Davies, Ivan Atkinson
Skådespelare: Jason Statham, Holt McCallany, Josh Hartnett, Jeffrey Donovan, Scott Eastwood
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: Storbritannien | USA
Längd: 119 min
Serie: -
Såg den på Viaplay 4 mars 2022




Handling
Patrick "H" Hill blir anställd som säkerhetsvakt på en firma som kör värdetransporter. Hans kompanjon ute på fältet blir Haiden "Bullet" Blaire, som även är mannen som anställde honom. Det dröjer inte länge förrän de blir utsatta för ett våldsamt rånförsök av maskerade män. "Bullet" tas som gisslan och det slutar inte väl – för rånarna, som alla metodiskt skjuts ihjäl av en iskall "H".

Hans arbetsgivare och kollegor frågar sig vad som egentligen hände. De här egenskaperna visade aldrig "H" under utbildningen, då han bara var en medelmåtta. Efteråt är han inte intresserad av några samtal med en psykolog utan vill helst tillbaka ut på fältet. Det är uppenbart att han har en hemlig bakgrund – och ett uppdrag som han tänker slutföra.

Min kommentar
Den här fredagen ville sambon se en action. Jag var lite osäker på om vi hade någon renodlad action på någon lista på våra olika streamingtjänster, men jag plockade fram tre filmer som han fick välja mellan. Efter lite funderande så valde han Wrath of man. Det var den som hade högst betyg på IMDb.

Filmen hade inte pågått speciellt länge när jag kände att jag nästan var redo att ge upp. Dialogen i början är så löjlig att man inte vet om man ska skratta eller gråta. Det är så macho/grabbigt/plumpt och jag kan omöjligt tro på att man verkligen pratar på det viset. Sedan började tidshoppen... Det är en rejäl uppförsbacke för vilken film som helst.

Ingen är egentligen mer förvånad än jag över att det här inte bara funkar, utan faktiskt funkar riktigt bra. Räddningen är att man inte hoppar fram och tillbaka, här hoppar man till en punkt i tiden och får följa ett skeende. Sedan hoppar man vidare till nästa tidpunkt. Det gör att pusselbitar och ledtrådar kommer i en jämn och bra takt. En del är solklart ända från start. En del är höljt i dunkel även när filmen är slut.

Även temat i den här filmen brukar vara ett som jag inte alls gillar, men jag tycker att detta är så bra gjort. Det fungerar överraskande bra. Visst, det är blod som skvätter och liknande, men jag tycker inte att man frossar i det. Jag är inte helt säker på att jag förstår en del saker, egentligen två, som nästan är det viktigaste i hela filmen. Antingen så missar jag något eller så misslyckas filmen med att förklara det på ett bra sätt. Efter lite googling så visar det sig i alla fall att jag har förstått rätt. Skönt.

Det finns så klart en hel del ologiska och ibland faktiskt rent felaktiga detaljer. Speciellt vad gäller hur värdetransporter fungerar och bilarna de kör i. Men vem bryr sig? Egentligen? Om man inte fäster för stor vikt vid de sakerna så är det här riktigt bra.

Wrath of man är en re-make av den franska Le convoyeur (varför måste amerikaner hela tiden göra re-makes av europeiska filmer?), som jag inte har sett och det här måste vara den snyggaste upphämtning en film någonsin har gjort (för mig då), med tanke på hur det började. Jag fick i alla fall mer än vad jag förväntade mig och precis vad jag behövde.



Letterboxd hade den 3,3 i genomsnitt (beräknat på 76 205 betyg).
IMDb hade den 7,1 i genomsnitt (beräknat på 152 281 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar