tisdag 29 mars 2022

Tisdagstrion: Blod (i titel, handling eller på omslag)

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Blod (i titel, handling eller på omslag).

Jo, men så atte... det finns det ju några av i mina hyllor... Jag väljer att gå på titel och bara böcker som har fått en fyra i betyg.

1. Himlen ska gråta blod av Sigbjørn Mostue handlar om ett flygplansdrama, något som jag har ett slags hatkärlek till. Jag blev rent andfådd när jag läste.

2. Våran hud, vårat blod, våra ben av John Ajvide Lindqvist är en novellsamling och den innehåller, i mitt tycke, hans läskigaste novell någonsin.

3. Ont blod av Arne Dahl är andra delen i den fantastiska serien om A-gruppen.

28 kommentarer:

  1. Spännande böcker som jag blir lite sugen på.

    SvaraRadera
  2. Jag hade också en del att välja på idag..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad det säger om oss 😬

      Radera
  3. Himlen ska gråta blod glömde jag alldeles bort. Den är jättebra!

    SvaraRadera
  4. Novellsamlingen kanske jag borde testa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag. Han är, precis som King, väldigt bra på noveller.

      Radera
  5. Jag har bara läst en ynka novell av John Ajvide Lindqvist. Borde kanske ta och läsa mer av honom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker hans noveller är väldigt bra. Ofta.

      Radera
  6. Blod i alla titlar.John Ajvide Lindqvists bok är jag nyfiken på. Om jag vågar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är inte så otäcka. Eller i alla fall inte så blodiga 🙂

      Radera
  7. Ajvide Lindqvists böcker är ju alltid blodigare än den förra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De här har jag för mig är mer småläskiga än blodiga. Men jag kan ju minnas fel...

      Radera
  8. Tack för påminnelsen om Mostues bok, den borde jag ha på läslistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den, men det är ju det där med flygplan. Det är lite skräckblandad förtjusning för mig.

      Radera
  9. Himlen ska gråta blod var en riktigt hyfsad bok. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick uppfattningen att det skulle bli en serie, men jag verkar ha fattat fel.

      Radera
  10. Himlen ska gråta blod gillade jag så spännande.

    SvaraRadera
  11. brukar inte läsa Ajvie Lindqvist. Mosttue kände jag inte till. men Roald Dahl har jag både läst och sett

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arne Dahl är en stor favorit och han är lyckligtvis väldigt produktiv.

      Radera
  12. Ajvide Lindqvists bok känner jag igen men har inte läst. Har dock lästr flera andra av honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker läsa allt av honom, men ligger lite efter.

      Radera
  13. Jaha, vilken var den läskigaste då? Ja, av John Ajvide Lindqvists noveller då alltså. Läste bara den där boken till viss del, tyckte det blev lite väl äckligt och brutalt... har väl blitt känsligare kanske. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Speciella omständigheter är varken äcklig eller brutal, vad jag minns. Bara oerhört läskig 🙂

      Radera