tisdag 15 mars 2022

Tisdagstrion: De längsta böckerna jag läst

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: De längsta böckerna jag läst.

Man skulle kunna tycka att detta är lätt, men jag vet inte riktigt hur jag ska definiera bok... Är en bok som innehåller en hel trilogi en bok eller tre? Jag bestämmer mig för att det är så, annars skulle jag ha samma författare på två böcker 🙂 Det här är då också bara böcker som finns eller har funnits i mina hyllor.

1. Garnethilltrilogin av Denise Mina är då den som är en hel trilogi i en och samma bok. Den klart längsta bok jag har läst, om det nu är en bok, på 1226 sidor. Denise Mina och jag är inte kompatibla upptäckte jag efter att ha tagit mig igenom den här.

2. Under kupolen av Stephen King är den tjockaste jag har av King, 1178 sidor. En helt fantastisk bok och om det inte hade varit för slutet så skulle den ha fått full pott.

3. Det är nog lätt att tro att det är Stephen King som står för de tjockaste böckerna i min hylla, men det är faktiskt James Clavell. Efter de två här ovanför så kommer hela fyra böcker av honom och den tjockaste av dem är Gai-Jin på 1149 sidor.

30 kommentarer:

  1. vilka tjocka böcker, inte läst dessa.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst din trio, men tack för tips. Jag har någon Stephen King böcker här hemma som jag inte läst ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också en del oläst av honom, han har ju skrivit ganska många böcker.

      Radera
  3. Jo, jag tänkte som du, om en trilogi/ serie getts ut inom samma pärmar och det är så jag läst den så räknas det som en bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fysiskt är det ju faktiskt en bok.

      Radera
  4. Jag funderade också på detta med trilogier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att det ska vara så krångligt att ta ut de tjockaste böckerna.

      Radera
  5. Av Denise Mina har jag läst några böcker och jag tyckte att de var bra. Av Stephen King har jag Den gröna milen på bokvagnen. Den är ganska så tjock men jag har inte läst den än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt läst ytterligare fyra av Denise Mina, men jag gillade inte dem heller...

      Radera
  6. Det var många lästa sidor innan du kom på att ni inte funkade ihop. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och fler var det faktiskt eftersom jag har läst ytterligare fyra böcker av henne. Så där kan det gå om man köper en massa böcker av en författare som man ännu inte har läst något alls av.

      Radera
  7. Minas trilogi har jag läst men inte i en smalingsbok. Under kopolen står oläst i min bokhylla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Under kupolen är en helt fantastisk bok.

      Radera
  8. Känner bara till Kings bok!

    SvaraRadera
  9. Jag har Kings bok i hyllan men inte läst :)

    SvaraRadera
  10. King brukar jag inte läsa. Denise Mina läste jag allt av när hn först dök upp. Gai-jin vill jag gärna läsa. låter japanskt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela Clavells Asien-svit är helt magisk.

      Radera
  11. Jag har inte läst någon av dina, mest intresserad av King.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är en av Kings bättre. Ända till slutet.

      Radera
  12. Nya titlar för mig alla tre! Det kallar jag tegelstenar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har egentligen aldrig tänkt på hur tjocka de är 🙂

      Radera
  13. Jag har inte läst någon av dina men andra böcker av KIng och Clavell.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av King finns det ju en hel del att välja bland.

      Radera
  14. Ja just ja, Clavell skriver också tegelstenar! Jag gillar verkligen Sho-gun

    SvaraRadera
    Svar
    1. Clavells böcker är de tjockaste jag har i hyllan. Var helt betagen av hela Asien-sviten.

      Radera
  15. Denise Mina gillar jag, men har inte läst på länge. Jag blir sugen på att kolla upp vad jag har missat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju då äntligen gett upp Denise Mina. Det är bara att acceptera att hon och jag inte funkar ihop.

      Radera