torsdag 8 november 2012

Min litterära resa oktober 2012

Oktober månads karta har en riktigt fin spridning. För en gångs skull. Det blev lite si och så med läsningen, men jag tycker ändå det var en helt okej månad.

Resan börjar i Stockholm, med avstickare till inte mindre än Bangkok. I Stockholm hittas ett prästpar mördat och i en lägenhet någonstans sitter en flykting från Irak inspärrad. I Bangkok upptäcker en kvinna att någon håller på att stjäla hennes liv. Självklart hänger allt ihop. (Tusenskönor)

Nästa resmål blir Reykjavik där en man hittas mördad. Med hjälp av en scarf som doftar tandoori och grävande långt tillbaka i tiden så hittas mördaren. (Mörka strömmar)

Sedan återvänder jag till Stockholm, till ett hus där det skett något fruktansvärt. Samtidigt hittas en ung kurd hängd på en vind. Allt är inte som man tror och allt är inte heller svart eller vitt. Här handlar det om moraliska dilemman i kubik. (Dödergök)

Resan går vidare till New York, där en influensapandemi, en terrorattack och fullständig ekonomisk kollaps fått civilisationen att krackelera. Alla försöker överleva och många gör vad som helst för att lyckas. (Dewey Decimal)

När jag nu ändå befinner mig i USA så sticker jag vidare till Los Angeles, där en gammal Vietnam-veteran hittas död i ett gammalt cementrör. Harry Bosch tycker att det ligger något annat bakom än en vanlig överdos och han retar upp många på vägen till upplösningen. (Svart eko)

Därefter reser jag vidare till Sydafrika och Kapstaden. I alla fall börjar resan där, men den går vidare, på motorcykel, över velden mot Botswana. En man blir, av en gammal väns dotter, att ta med sig en hårddisk till Zambia. På grund av innehållet på hårddisken blir han jagad av sydafrikanska underrättelsetjänsten. (Jägarens hjärta)

Resan går sedan vidare tillbaka till Europa och Storbritanniern, närmare bestämt Exmoorheden. En tolvårig pojke försöker hitta sin mördade morbrors lik. En seriemördare/pedofil har erkänt mord på sex andra barn och visat var han begravt dem. Tre år har Steven tillbringat ute på heden och grävt efter liket. I ren desperation skriver Steven till mördaren i fängelset och ber honom att berätta var kroppen finns. (Mörk jord)


Visa Oktober 2012 på en större karta

10 kommentarer:

  1. Jag älskar dina "Min litterära resa"-inlägg! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag som precis funderade på att avskaffa dem, men då behåller jag dem ett tag till :)

      Radera
  2. SV: Va kul att du klarat ditt mål! Det kvittar ju då om du hinner läsa 100 eller inte. Själv hade jag inget mål för året för jag hade inte en aning om hur många böcker jag skulle hinna läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag trodde faktiskt inte jag skulle läsa mer än 70, tror att mitt tidigare rekord var 71 så själv tyckte jag att jag tog i :) Bokbloggandet gör att både bokinköp och bokläsande ökar dramatiskt :)

      Radera
  3. Ser att du läser Rekordvinnaren - fick du den också som rec.ex?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag fick den som rec ex, i specialutgåva. Jag gissar att du också fått det. Den är snart utläst nu, har bara runt 25 sidor kvar.

      Radera
    2. Jag fick den också i specialutgåva, men känner mig lite avvaktande ... Är den läsvärd?

      Radera
    3. Helt ärligt så är det inget jag rekommenderar. Den var okej att läsa, lite smålustig och lite lagom på alla sätt. Den var i alla fall lättläst och det tog inte mer än ungefär två kvällar att läsa den :)

      Radera
    4. Då spar jag nog den till en helg då jag inte orkar med så mycket annat än smålustigt och lättläst. :)

      Radera
    5. Ja, fick hem min häromdagen. Har inte börjat läsa än.

      Radera