fredag 9 november 2012

Bokbloggsjerka 9 – 12 november

Långt om länge slutade Annikas blogg att bråka med henne och äntligen var det dags för helgens bokbloggsjerka..

Veckan uppgift är: Har du en "guilty pleasure" eller en favorit som eventuellt kan förvåna oss jerkare?

Nja, blir mitt svar. Jag har ingen guilty pleasaure i den meningen att jag läser något jag skäms över. Men...

I min ungdom slukade jag böcker av Virginia Andrews, Sidney Sheldon, Judith Krantz och Barbara Taylor Bradford och fullkomligt älskade dem. Den senaste jag läste av dessa var Andrews Röd som rubinen och det var så längesedan som 1997, då tröttnade jag. Efter att ha sett Lingonhjärtas stora förtjusning när hon läste en av de första böckerna, den om barnen på vinden, så kände jag att man faktiskt borde läsa om dem, åtminstone just den serien, som jag håller som Andrews bästa. Men skämmas? Nej, absolut inte, men kanske förvånar det någon :)

34 kommentarer:

  1. Nej, skämmas ska man inte. Alla utvecklas vi ju åt något håll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju inte jag som skrivit "skämsböckerna" så jag ser ingen anledning att skämmas överhuvudtaget :)

      Radera
  2. Det är nog rätt många som har läst de författarna som du nämner, även jag har gjort det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, när jag var i tonåren så var just de författarna riktigt stora.

      Radera
  3. Sidney Sheldon och Barbara Taylro Bradford är även några av mina gamla favoriter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och filmerna/TV-serierna som gjordes på deras böcker var inte heller fy skam :)

      Radera
  4. gamla godingar! tycker inte heller att man ska skämmas för att ha läst dess författare. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, varför ska jag skämmas när inte författarna gör det :)

      Radera
  5. Jag har också läst några av de författarna du nämner. Det tror jag de flesta som var tillräckligt gamla när det begav sig har gjort. Inget att skämmas för. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De gjorde ju i alla fall så jag fortsatte läsa :)

      Radera
  6. Jag tror den där bokslukartiden när man läser utan fördomar behövs om man ska få ett brett bokintresse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte jag brydde mig så mycket om vad jag läste lika mycket som att jag läste på den tiden :)

      Radera
  7. Ser heller ingen anledning att skämmas, man spretar väl lite olika i olika åldrar. Tror jag läst någon Sidney Sheldon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror på att läsa allt utan fördomar :)

      Radera
  8. Jag har också läst alla nämnda författare. Minns att jag var förtjust i Judith Krantz.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Krantz tyckte jag mycket om, även om jag inte har lika många böcker av henne. Jag tror hon var för romantisk :)

      Radera
  9. SÅ här tycker jag iallafall att man skall se det: Var och en skäms för sig själv! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och jag kan ju definitivt inte skämmas över någon annans verk ;)

      Radera
  10. Jag tycker inte heller man ska skämmas för det man läser :) Mina Virginia Andrews böcker står öppet i bokhyllan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle aldrig falla mig in att gömma mina 14 böcker av Virginia Andrews. Jag är stolt över dem :)

      Radera
  11. Äsch, varför ska man skämmas för?

    SvaraRadera
  12. Att skämmas är överreklamerat ;)

    SvaraRadera
  13. Usch för att skämmas över det man läser, jag skulle skämmas mer över att inte läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade verkligen varit något att skämmas över :)

      Radera
  14. Jag har några böcker av de författarna i min bokhylla som jag har fått av min mamma när hon tröttnade på dem, men de är fortfarande olästa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, jag är inte helt säker på vad jag skulle tycka om dem nu, som vuxen, men i tonåren var de alldeles, alldeles lysande :)

      Radera
  15. Man ska inte skämmas! Barbar Taylor Bradford har jag också en lite samling i bokhyllan av...:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar om jag någonsin kommer att läsa om dem, men i hyllan står de :)

      Radera
  16. Det finns så många som inte läser något alls, så varför skämmas ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för mig finns inte bättre/sämre litteratur. Bara litteratur som jag gillar/inte gillar.

      Radera
  17. Jag läste en del Sidney Sheldon när jag var yngre, men jag kan inte påstå att jag minns dem så väl X)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har väldigt vaga minnen av de böckerna, vissa minns jag inte alls :)

      Radera