tisdag 13 november 2012

Topp Tio böcker att ha med sig till en öde ö


I veckans Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday) ställs frågan vilka tio böcker man skulle vilja ha med sig på en öde ö. Det är en riktigt svår fråga för hur ska man egentligen tänka... ska man ha med sig tjocka böcker, böcker man inte läst, nyttiga böcker? Jag har försökt kombinera allt.

1. Under kupolen av Stephen King. För att den är så ruggigt bra. Och tjock.

2. Pestens tid av Stephen King. För att den är så ruggigt bra. Och tjock.

3. Flickan från ingenstans av Justin Cronin. För att den är så ruggigt bra. Och tjock.

4. Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami. För att jag inte har läst den, för att den är så tjock och för att alla säger att den är så "konstig". På en öde ö har jag tid att fundera.

5. Garnethilltrilogin av Denise Mina. För att jag inte har läst den och för att den är så tjock.

6. Hungerspelen av Suzanne Collins. För att jag inte har läst den och för att den är så tjock.

7. Noble House av James Clavell. För att den är så ruggigt bra. Och tjock.

8. Bibeln. Jag har börjat läsa den flera gången, men aldrig lyckats läsa från pärm till pärm.

9. Överlevnadshandboken av John Wiseman. Kan vara bra att ha kanske.

10. How to build a raft for dummies. Vet inte om den finns, men om den inte gör det så borde den.

6 kommentarer:

  1. Du hade fått med dig en tung packning till ön :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, naturligtvis har jag böckerna i min soldrivna läsplatta :)

      Radera
  2. Jag tjuvade dina två sista ;) De lät bra.

    Fågeln som vrider upp världen är speciell, men det är hans nästbästa bok enligt mig :) Den bästa är Kafka på stranden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är själv speciellt förtjust i den sista ;)

      Jag får se när jag ger mig på Murakami, kanske orkar jag inte igenom den där tegelstenen och då får jag ju prova något annat :)

      Radera
  3. Du har tydligt gått på att du har gott om tid att läsa;-)
    10:an skulle jag nog vara intresserad av. Men kanske lite väl sent... Tror jag skulle plocka med mig något om ätbara bär eller så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror man har gott om tid på en öde ö, ingen dator, ingen TV... bara böcker :)

      Ätbara bär och växter och en massa annat livsnödvändigt står det en hel del om i Överlevnadshandboken, men helst ska den ju vara anpassad efter platsen där man hamnat på den där ön :)

      Radera