onsdag 21 november 2012

"Rekordvinnaren" av Pieter Tham

Genre: Thriller
Antal sidor: 318
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Bladh by Bladh
Utgivningsår: (första) 2012 (min) 2012
Format: Inbunden
Källa: Rec ex
Utläst: 8 november 2012






Första meningen: Telefonsamtalet jag väntat på hela mitt liv kom en morgon i april när våren alltmer enträget pockade på uppmärksamhet.

Baksidetext
Vem har inte någon gång drömt om att vinna högsta vinsten? Jacob Niller gjorde det, och inte nog med det - han blev mångmiljonär flera gånger om. Men drömmen förvandlades snabbt till en mardröm

Jacob Niller är nöjd med sin lugna vardag. Han har just fått ett alldeles lagom stort avgångsvederlag efter tjugo år på Handelsbanken och njuter ett stilla liv vars händelselösa epicentrum är våningen i Gamla stan. Där, fjärran från vimlets yra, smuttar han nöjt på sin dagliga dos rödvin. Det mest spännande i hans liv är den månatliga golftävlingen med herrkompisarna.

En vårmorgon ringer telefonen - vinstambassadören på Svenska Spel presenterar sig. Aningen motvilligt inser Jacob Niller när den första chocken lagt sig, att han just blivit en kvarts miljard rikare...

I samma stund börjar problemen. Det som till en början ser ut som en lovande kärleksaffär på nätet, utvecklar sig till närkontakt med maffian, grovt bedrägeri, och kidnapping

Vem sade att pengar leder till lycka?

Min kommentar
Den här boken fick jag efter att ha blivit kontaktad av kommunikationsbyrån Pronto och tillfrågad om jag ville ha "en specialutformad skönlitterär bok" och syftet skulle vara att ge mig "en mer spännande läsupplevelse genom att på ett lustfyllt sätt knyta samman fiktion och verklighet". Det enda jag behövde göra var att läsa boken och bli kontaktad igen efter några veckor. Inte kan man väl tacka nej till det?

Specialutformningen bestod av att omslaget föreställde ett brev till mig där jag fick veta att jag vunnit en rekordvinst. Mitt namn i tryck är ju alltid kul. En trisslott fick jag också och på den vann jag 60 kronor, långtifrån en rekordvinst men ändå oväntade pengar. Någon vecka efter jag fick boken så kom det också ett brev från Vita Stjärnan, där jag gratulerades till storvinsten och de tiggde pengar. Det var tur att jag hunnit börja läsa boken innan, annars vet jag inte riktigt hur jag skulle ha reagerat.

För att komma till läsupplevelsen så är boken precis i mellanskiktet, varken bu eller bä, och kommer inte att leva kvar speciellt länge hos mig. Jag fick veta att den jämförts med Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, vilket stämde till viss del, men här går Rekordvinnaren vinnande ur striden eftersom den inte var på långa vägar lika osannolik. Vilket egentligen inte säger så mycket om just Rekordvinnaren utan mer om Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.

Problemet för mig var att boken aldrig blev spännande och jag kunde inte identifiera mig med någon av karaktärerna; en pensionerad man, en prostituerad kvinna och en kriminell man. Läsningen flöt ändå på bra, men förlaget kunde ha lagt lite mer krut på korrekturläsningen för här fanns en del fel, som särskrivningar, saknade ord, ord på fel ställe och en av karaktärerna byter dessutom namn från Nilsson till Johansson och tillbaka igen (sid 83) och det är helt enkelt över gränsen.

Boken var väldigt lättläst, lättsmält och gav underhållning för stunden. Och man kan inte köpa lycka för pengar. Lite nyfiken är jag allt på om det kommer fler brev eller om jag kommer att bli kontaktad på något annat sätt angående boken.

Boktipset hade inget estimerat betyg, eftersom det var för få satta, endast fem stycken, och genomsnittet av dem var 2.6. Jag ger den 3.0.


Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Rekordvinnaren: Bookis, Tankar från en samlares hjärna och Tofflan.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

12 kommentarer:

  1. Jeg forstår at boken ikke nådde helt opp, men det var spennende det som skjedde rundt boken, det hadde ikke vert dumt å videreføre :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var spännande och det kändes nytt och fräscht. Kanske tar fler efter :)

      Radera
  2. Jag håller också på med boken och so far håller jag med dig helt. Hade också precis hunnit läsa tillräckligt långt innan brevet från Vita Stjärnan kom, som tur:) En del andra böcker har gått före, så därför hat läsningen dragit ut på tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju inte direkt en bladvändare som man inte kan lägga ifrån sig, men jag tyckte nog att det var ganska OK underhållning. Och jag kan tänka mig att samma människor som gillar Hundraåringen... möjligtvis gillar denna också.

      Radera
  3. Jag blev också kontaktad av dem, men tackade nej med tanke på NaNoWriMo och inte trodde att jag skulle hinna. Det skulle jag inte ha gjort också.

    Det låter inte som jag har missat något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, nu med facit i hand så kunde jag ha varit utan den här upplevelsen jag också. Men jag kunde ju ha vunnit på trisslotten och idén är ju faktiskt lysande :)

      Radera
  4. Jag fick det fejkade brevet långt efter jag hade läst ut boken och det kändes sisådär. Passé... Igår hade dessutom nån från Pronto ringt mig på hemtelefonen. DET vet jag inte jag sa ja till...
    Njae, det här var, som sagt inget litterärt storverk. Och på lotten vann jag nada.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ringa var det ingen som sa något om så om det tycker jag inte. Å andra sidan, om jag inte är hemma så kommer jag inte att veta att de ringt, vi har varken nummerpresentatör eller telefonsvararare :)

      Jag vann ju i alla fall 60 kronor på lotten...

      Radera
  5. Jag tackade nej till erbjudandet, kändes för oklart vad den där läsupplevelsen var för något. Kände mig för gammaldags för att köpa grisen i säcken... Tror jag hade blivit väldigt irriterad att bli uppringd på det sättet. Telefonförsäljning tillhör det värsta jag vet...
    Låter inte som om det var någon väldigt stor förlust i alla fall;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev alldeles för nyfiken och ville veta vad det handlade om. Men som sagt, telefonsamtal nämndes överhuvudtaget inte och ringer de så blir jag... irriterad.

      Nej, du ska inte vara ledsen för att du tackade nej :)

      Radera
  6. Jag har inte börjat läsa boken än och blev lite förbryllad när brevet kom. Gjorde först en googlesökning men kopplade sedan att det måste hör ihop med boken och efter att ha bläddrat lite i den så hittade jag namnet Vita stjärnan på en sida. Kan väl ärligt säga att jag fann tiggeribrevet rätt osmakligt och att det har bidragit till att min vilja att läsa boken minskat drastiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag reagerade inte heller speciellt positivt på tiggeribrevet, trots att jag visste vad det handlade om. Osmakligt är nog rätt ord.

      Radera