torsdag 29 november 2012

1900-talets mest betydelsefulla svenska böcker

Precis som Bokbunden har jag funderat över de här listorna med böcker som man bör läsa innan man dör och att de listorna problematiskt nog alltid kommer från de engelsktalande länderna. Följaktligen innehåller de sällan eller aldrig några svenska romaner.

Bekväm som jag är har jag inte kommit längre i mina funderingar. Det har dock Bokbunden gjort, hon har hittat en lista över 1900-talets viktigaste böcker, svenska då. Listan kommer från Projekt Runeberg.

De jag har läst är markerade med fetstil och de är inte alls så många som de är på de där andra populära listorna. Det är ju egentligen riktigt sorgligt.

Många av de omarkerade böckerna tror jag mig känna igen och att jag eventuellt läst under gymnasietiden, men eftersom jag inte vet säkert så har jag inte markerat dem.

1. Vilhelm Moberg - Utvandrarsviten
2. Harry Martinson - Aniara
3. Frans G Bengtsson - Röde Orm
4. Astrid Lindgren - Pippi Långstrump
5. Per Anders Fogelström - Stad-sviten
6. Selma Lagerlöf - Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige
7. Selma Lagerlöf - Kejsaren av Portugallien
8. Hjalmar Söderberg - Den allvarsamma leken
9. Selma Lagerlöf - Jerusalem
10. Eyvind Johnson - Hans nådes tid
11. Vilhelm Moberg - Din stund på jorden
12. Göran Tunström - Juloratoriet
13. Astrid Lindgren - Bröderna Lejonhjärta
14. Eyvind Johnson - Strändernas svall
15. Harry Martinson - Nässlorna blomma
16. Hjalmar Söderberg - Doktor Glas
17. Anders Jacobsson, Sören Olsson - Berts dagbok
18. Harry Martinson - Vägen till Klockrike
19. Astrid Lindgren - Emil i Lönneberga
20. Vilhelm Moberg - Rid i Natt
21. Kerstin Ekman - Händelser vid vatten
22. Moa Martinson - Mor gifter sig
23. Birger Sjöberg - Kvartetten som sprängdes
24. Birgitta Onsell - Efter tusen år av tystnad
25. Vibeke Olsson - Molnfri bombnatt
26. Axel Munthe - Boken om San Michele
27. Marianne Fredriksson - Den som vandrar om natten
28. Pär Lagerkvist - Dvärgen
29. Anna-Maria Roos - Sörgården
30. Ulf Lundell - Jack
31. Bo Giertz- Stengrunden
32. Sara Lidman - Jernbane-eposet
33. Jan Fridegård - Lars Hård
34. Pär Lagerkvist - Barabbas
35. Selma Lagerlöf - Löwensköldska ringen
36. Stig Claesson - Vem älskar Yngve Frej?
37. Astrid Lindgren - Samuel August i Svedstorp och Hanna i Hult
38. Jerzy Einhorn - Utvald att leva
39. Gunnar Ekelöf - Samlade dikter
40. Lars Ahlin - Natt i marknadstältet
41. Pär Lagerkvist - Gäst hos verkligheten
42. Lars Ahlin - Din livsfrukt
43. Kerstin Ekman - Hunden
44. Eyvind Johnson - Krilontrilogin
45. Karin Boye - Kallocain
46. Sven Delblanc - Samuels bok
47. Marianne Fredriksson - Simon och ekarna
48. Jan Fridegård - Trägudars land
49. Sven Edvin Salje - Lovängsserien
50. Eyvind Johnson - Romanen om Olof
51. Sara Lidman - Lifsens rot
52. Astrid Lindgren - Mio min Mio
53. Nils Ferlin - Får jag lämna några blommor
54. Torgny Lindgren - Hummelhonung
55. Kerstin Ekman - Rövarna i Skuleskogen
56. Henning Mankell - Comédia infantil
57. Vilhelm Moberg - Soldat med brutet gevär
58. Majgull Axelsson - Aprilhäxan
59. Sten Selander - Det levande landskapet i Sverige
60. Carin Burman - Den tionde Sånggudinnan
61. Stig Dagerman - Tysk höst
62. Sven Delblanc - Livets ax
63. Rolf Edberg - Spillran av ett moln
64. Ivar Lo-Johansson - Bara en mor
65. Marianne Fredriksson - Enligt Maria Magdalena
66. Ivar Lo-Johansson - Pubertet
67. Jan Guillou - Ondskan
68. Hjalmar Gullberg - Dikter
69. Selma Lagerlöf - Herr Arnes penningar
70. Sara Lidman - Hjortronlandet
71. Elin Wägner - Väckarklocka
72. Astrid Lindgren - Ronja Rövardotter
73. Torgny Lindgren - Ormens väg på hälleberget
74. Ivar Lo-Johansson - Godnatt jord
75. Marianne Fredriksson - Paradisets barn
76. Ulf Lundell - Saknaden
77. Birgitta Trotzig - Dykungens dotter
78. Fritiof Nilsson Piraten - Bokhandlaren som slutade bada
79. Agneta Pleijel - Vindspejare
80. Evert Taube - Ultra Marin
81. Herbert Tingsten - Mitt liv
82. Tomas Tranströmer - Dikter
83. Vilhelm Moberg - Raskens
84. Jonas Waern - Katanga
85. August Strindberg - Ett drömspel
85. Astrid Lindgren - Barnen i Bullerbyn
87. Dan Andersson - Svarta ballader
88. P O Enquist - Musikanternas uttåg
89. Maja Ekelöf - Rapport från en skurhink
90. Peter Englund - Brev från nollpunkten
91. Maria Gripe - Agnes Cecilia - en sällsam historia
92. Willy Kyrklund - Solange
93. Peter Nilson - Rymdväktaren
94. Gunnar Arnborg - Mulens maker
95. Gustaf Hellström - Snörmakare Lekholm får en idé
96. Tove Jansson - Det osynliga barnet
97. Eino Hanski - De långa åren
98. Moa Martinson - Kvinnor och äppelträd
99. Fritiof Nilsson Piraten - Bock i örtagård
100. Verner von Heidenstam - Nya dikter

17 kommentarer:

  1. Jag vågar nästan inte göra den här, eftersom jag tror att jag har läst så få av dem :/

    Vet inte om du såg mitt svar angående Kaninhjärta, men ja, i viss mån kan den klassificeras som skräck. Det finns en viss suggestiv, psykologisk stämning som gör att jag tycker att den kan höra till skräckgenren och som stämmer in på Wikipedias definition.

    Jag har förresten publicerat den första recension av Maggie Stiefvaters bok. Tänkte att du kanske ville veta det då du var lite nyfiken på dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktum är att jag skämdes litegrann över att det var så få böcker jag läst.

      Radera
  2. Åh, kul lista! Kanske också gör den någon dag :) Räknade lite snabbt och kom fram till 30/70 när det gäller kvinnliga/manliga författare. Ovanligt hög siffra kvinnliga författare för att vara en sådan här lista, samtidigt hade man ju blivit gladast om det varit lika många :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske skrev kvinnorna bättre förr, när de inte bara skrev deckare ;)

      Radera
  3. Oj, det var inte många jag hade läst där heller ;P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att Astrid Lindgren hade med några :)

      Radera
  4. Den listan ska jag prova vid ett senare tillfälle. Problemet är just, att de flesta var väldigt länge sedan jag läste, och då blir minnet lite dimmigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är flera stycken som jag tror jag läste i gymnasiet, men jag tog inte med dem. Om jag inte kommer ihåg så gills det inte :)

      Radera
  5. Jag har bara läst ett fåtal, de flesta under eller strax efter gymnasiet. Det var ett tag sen, jag minns dem knappt. Men Trägudars land försökte jag mig på för några år sen. Tyvärr har historieforskningen sprungit ifrån den för länge sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att jag läste en Fridegård för många år sedan, men jag har ingen aning om vilken det var (kan ha varit någon om Lars Hård). Har för mig att jag gillade den i alla fall :)

      Radera
  6. Kul lista! Jag har faktiskt läst en del från den. :)

    SvaraRadera
  7. Några av böckerna på listan finns redan i hyllan här, men jag ska ju läsa dem också :)

    SvaraRadera
  8. Tankeväckande lista, jag ska försöka pricka av vilka jag läst en vacker dag. Känns som det är väldigt lite nytt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju bara böcker från 1900-talet, men du har nog rätt. Det är inte så många från slutet av seklet.

      Radera
  9. Åh! Är förvånad att jag inte hittade denna lista när jag knåpade ihop en lista med 100 böcker för ett par år sedan... Hittade istället Världsbiblioteket (som du kanske har läst om på min blogg) :) Både svenska böcker, men en hel del annat som Odyssén :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar finnas hur många listor som helst och det är alltid kul att pricka av. Och faktiskt är ju många av de här böckerna riktigt bra.

      Radera